Erfarenheter av "PIC programmerare USB ICSP" från xtune.se
Erfarenheter av "PIC programmerare USB ICSP" från xtune.se
Tjenare!
Tänkte skaffa mig en PIC programmerare för att bygga lite mindre projekt här hemma. Hittade denna programmeraren
som verkar klara de flesta nya PICar, http://www.xtune.se/product_info.php?cP ... mq29kr4o13
Är det någon som har testat den och kan berätta hur den fungerar?
Har tidigare bara programmerat Basic Stamp, motorolas 68000 processor och lite PIC med Microchips pic-kit2. Men det vore
roligt att lära sig PIC:en bättre då den kan användas till så mycket.
Programvaran WinPic800 hur är den? Är den begriplig? Finns det andra bra alternativ som skulle kunna fungera?
Tack på förhand!
//Magnus
Tänkte skaffa mig en PIC programmerare för att bygga lite mindre projekt här hemma. Hittade denna programmeraren
som verkar klara de flesta nya PICar, http://www.xtune.se/product_info.php?cP ... mq29kr4o13
Är det någon som har testat den och kan berätta hur den fungerar?
Har tidigare bara programmerat Basic Stamp, motorolas 68000 processor och lite PIC med Microchips pic-kit2. Men det vore
roligt att lära sig PIC:en bättre då den kan användas till så mycket.
Programvaran WinPic800 hur är den? Är den begriplig? Finns det andra bra alternativ som skulle kunna fungera?
Tack på förhand!
//Magnus
Re: Erfarenheter av "PIC programmerare USB ICSP" från xtune.
Det saknas t.ex 16F88x och 16F1xxx i listan på sidan du
länkade till. Kolla det först om du är intresserad av dom.
länkade till. Kolla det först om du är intresserad av dom.
Den är billigare än en PICKit - men jag hade ändå köpt en PICKit då den kan fungera som ICD också.
Okej, får se hur jag ska göra.. Så länge den fungerar utan problem har jag inte så stora krav.
Kjell har ju PIC-kitt2 för 450kr ca, kanske är värt att lägga de extra 250kr
ICD är att man kan sätta brytpunkter i programmet medan man kör va?
/Magnus
Kjell har ju PIC-kitt2 för 450kr ca, kanske är värt att lägga de extra 250kr
ICD är att man kan sätta brytpunkter i programmet medan man kör va?
/Magnus
Precis, kan vara ganska smidigt när man ska debugga.
PICKit 2 dubblar som en enkel logikanalysator och UART-terminal som kan vara rätt smidigt också.
PICKit 2 dubblar som en enkel logikanalysator och UART-terminal som kan vara rätt smidigt också.
Och PICKit2 är väl billigast på ELFA efter vad jag minns. Kjell & domdär är ju grisdyra...
Ja, microchip själva har ju schemat till originalet på deras sida så.. men det känns som att för några hundralappar så..
På Ebay säljer de ju kloner med för ~150kr + frakt. Funkar dem i microchips programvara tro?
Ja, annars vorde det ju ingen mening med dom.