Spindelförbättring

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
regnjacka
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 januari 2011, 21:39:16

Spindelförbättring

Inlägg av regnjacka »

Blev riktigt sugen på att bygga en egen spindel till min fräs efter att ha sett alla fina byggen här. Men då jag inte har en tillräckligt stor svarv nöjjer jag mig med att trimma min befintliga spindel.
Köpte för nått år sedan en Wolfgang-spindel på ebay, den levererades med en 12V-motor och dubbel O-ringsdrift. Den funkar fint att fräsa kretskort och plast med i orginalutförande, men remmarna slirar vid borrning bland annat. Fick för mig att byta tillborstlös motor och kuggremsdrift i stället. Beställde en motor och fartreglage som anlände häromdagen. Men motorn blir ruggigt varm även vid körning helt obelastad. Undrar derför hur varm får en borstlös motor bli innan den bör kylas?

/Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Spindelförbättring

Inlägg av Fräsen »

För att ligga på max i utnyttjandegrad så brukar man säga att de ska ligga kring den tempen att du inte längre kan ta på sakerna. Det borde ligga inom intervallet 55-75. Motorer som är svalare än så har troligtvis överdimensionerats.

Detta är något jag läst GENERELLT om elmotorer. Men jag antar att det gäller de flesta typer av motorer eftersom alla i slutändan har lindade spolar med lack som bara tål en viss temperatur.
regnjacka
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 januari 2011, 21:39:16

Re: Spindelförbättring

Inlägg av regnjacka »

Ok då är det kanske ingen större fara då. Körde tills motorn låg på ca 65. Får väl köra längre och om temperaturökningen avstannar.
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Spindelförbättring

Inlägg av NeoTech »

Låtsas du pysslar med modellplan, ring och prata med Stefan på fullkontroll.se - han kan troligen garanterat svara på vad och vad inte göra med en borstlös motor mer i detalj.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27248
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Spindelförbättring

Inlägg av tecno »

Tänk på att denna Wolfgang är konstruerad för O-rings drift dvs den radiella lasten ökar avsevärt med flatrem. Att byta lager i denna är inget man gärna ger sig på, har en själv. Ska du köra med flat eller tandrem så kanske du ska förbättra med ett ytterligare stödlager ovanför rem driften.
regnjacka
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 januari 2011, 21:39:16

Re: Spindelförbättring

Inlägg av regnjacka »

Hmm ja det hade jag inte tänkt på. Får nog klura lite mer på det där.
janbjorn
Inlägg: 271
Blev medlem: 3 december 2008, 16:22:39
Ort: Trollhättan

Re: Spindelförbättring

Inlägg av janbjorn »

Ang. borstlösa motorer och temperatur så är det magneterna som är mest känsliga för övertemp (förutom möjligen ifall lacken på lindningarna smälter så det blir kortis). På billigare motorer så klarar magneterna ca 80grader C innan de börjar att avmagnetiseras.
Båtdoktorn
Inlägg: 492
Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
Ort: Övik

Re: Spindelförbättring

Inlägg av Båtdoktorn »

Går det inte att sätta dit fler O-ringar? Eller blir den radiella lasten lika stor som med flatrem då? :humm:
Skriv svar