Spindelförbättring
Spindelförbättring
Blev riktigt sugen på att bygga en egen spindel till min fräs efter att ha sett alla fina byggen här. Men då jag inte har en tillräckligt stor svarv nöjjer jag mig med att trimma min befintliga spindel.
Köpte för nått år sedan en Wolfgang-spindel på ebay, den levererades med en 12V-motor och dubbel O-ringsdrift. Den funkar fint att fräsa kretskort och plast med i orginalutförande, men remmarna slirar vid borrning bland annat. Fick för mig att byta tillborstlös motor och kuggremsdrift i stället. Beställde en motor och fartreglage som anlände häromdagen. Men motorn blir ruggigt varm även vid körning helt obelastad. Undrar derför hur varm får en borstlös motor bli innan den bör kylas?
/Anders
Köpte för nått år sedan en Wolfgang-spindel på ebay, den levererades med en 12V-motor och dubbel O-ringsdrift. Den funkar fint att fräsa kretskort och plast med i orginalutförande, men remmarna slirar vid borrning bland annat. Fick för mig att byta tillborstlös motor och kuggremsdrift i stället. Beställde en motor och fartreglage som anlände häromdagen. Men motorn blir ruggigt varm även vid körning helt obelastad. Undrar derför hur varm får en borstlös motor bli innan den bör kylas?
/Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Spindelförbättring
För att ligga på max i utnyttjandegrad så brukar man säga att de ska ligga kring den tempen att du inte längre kan ta på sakerna. Det borde ligga inom intervallet 55-75. Motorer som är svalare än så har troligtvis överdimensionerats.
Detta är något jag läst GENERELLT om elmotorer. Men jag antar att det gäller de flesta typer av motorer eftersom alla i slutändan har lindade spolar med lack som bara tål en viss temperatur.
Detta är något jag läst GENERELLT om elmotorer. Men jag antar att det gäller de flesta typer av motorer eftersom alla i slutändan har lindade spolar med lack som bara tål en viss temperatur.
Ok då är det kanske ingen större fara då. Körde tills motorn låg på ca 65. Får väl köra längre och om temperaturökningen avstannar.
Låtsas du pysslar med modellplan, ring och prata med Stefan på fullkontroll.se - han kan troligen garanterat svara på vad och vad inte göra med en borstlös motor mer i detalj.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Tänk på att denna Wolfgang är konstruerad för O-rings drift dvs den radiella lasten ökar avsevärt med flatrem. Att byta lager i denna är inget man gärna ger sig på, har en själv. Ska du köra med flat eller tandrem så kanske du ska förbättra med ett ytterligare stödlager ovanför rem driften.
Ang. borstlösa motorer och temperatur så är det magneterna som är mest känsliga för övertemp (förutom möjligen ifall lacken på lindningarna smälter så det blir kortis). På billigare motorer så klarar magneterna ca 80grader C innan de börjar att avmagnetiseras.
-
Går det inte att sätta dit fler O-ringar? Eller blir den radiella lasten lika stor som med flatrem då?