Satt och diskutera header struktur med en polare och har egentligen inte tänkt på vad som är KORREKT struktur.
Jag gör som så att jag skapar en Main.c och har global.h som header till main och alla andra .c filer.
när jag skapar en ny funktions fil .c så gör skapar jag alltid en .h fil med samma namn
i .c och .h filerna så lägger jag,
tex på Eeprom.c
Kod: Markera allt
/* Includes ------------------------------------------------------------------*/
#include "Global.h"
#include "Eeprom.h"
Kod: Markera allt
/* Define to prevent recursive inclusion -------------------------------------*/
#ifndef __Eeprom_H
#define __Eeprom_H
//[b] här lägger jag alla funktions anropp[/b]
unsigned char I2C_Read(void);
#endif /* __Eeprom_H */
Och när jag ska använda Eeprom funktionerna i någon annan .c fil så inkluderar jag bara Eeprom.h i den filen så funkar det fint.
Nu så försökte polaren och jag att skapa samma struktur på ett program "för ett Pic program" i går.
skillnaden var att man inte kunde inkludera .c filer i projekt som jag är van med, utan bara använder notpad.
Och hur man än la upp det så vart det bara massa fel.
Så nu undrar jag vad som är rätt struktur och anrops standard för .c och .h i en C program miljö?
finns det en sådan standard?
det jag kan läsa mig till när jag gogglar detta så är det samma struktur som jag använder.
alltså att man bara inculderar test1.h filen i övriga .c filer för få tillgång till text1.c funktioner.
Men det känns som det saknas någon länkning till själva .c filen, i detta fall alltså test1.c.
Är jag helt lost eller vad är det jag missar ??
Har använt denna struktur många år utan problem, men jag har dock alltid kört med programmerings projekt med alla .c filer inkluderade i projektet.
så här ser mitt upplägg ut iaf,