Hej, Jag har nyss fått ihop min första CNC fräs.
Jag har ett problem, är det ngn som har en ide varför A-axeln ibland helt enkelt förlorar synken till X-axeln fast dom ar "slavade"?
Det verkar hända framförallt vid låga matningshastigheter, mitt i allt så slutar en av axlarna att röra pa sig !
Jogga verkar gå bra men försöker jag testköra exempelvis "roadrunner" så förlorar A-axeln synken ???
Datorn kanske är i klenaste laget, vad säger DriverTest ? Håller den sig till minimi kravet, nej knappast då det är inbyggd grafik och är det sen en laptop så är risken stor att det inte fungerar.
Desktop (using the parallel port)
◦32-bit version of Windows 2000, Windows XP, Windows Vista, or Windows 7 Operating System (64-bit will not work)
◦1Ghz CPU
◦512MB RAM
◦Non-integrated Video Card with 32MB RAM
◦Basic Computer Skills (ability to copy/rename files, browse directories, etc)
Hade liknande problem men inte vid jogg utan vid homing. Slaven gjorde lite skumma grejor, tappade synk bl.a. Problemen gick över när jag satte exakt samma värden för x och slav-motorerna. Hade inte det till en början för det står ju att den motor med lägst värden styr även den andra men det verkade inte vara sant. Noga att ställa samma homing speed % på båda axlarna oxå som det verkar. Kanske inte hjälper dig men det hjälpte mig.
Efter lite experimenterande så tror jag mej ha lite bättre koll på läget.
Problemet uppstår bara när man kör X-axeln väääldigt långsamt (ung 10mm/min)!
Eftersom jag hade noll koll på hur G-koden var uppbyggd så körde jag "roadrunnern" med metrisk inställning av Mach3 och fick löjligt låg matningshastighet.
Det är förstås lite skumt att en motor ger upp innan den andra men men jag vet inte om det i praktiken har någon större betydelse för så låga matningshastigheter, vad tror ni?
Min dator är en stationärdator och jag fick mkt bra resultat på "Driver test" så det verkar vara ok.
Jag har kollat att X-axeln och A-Axeln har precis samma inställningar.
Jag har nu kört min första testfräsning och allt gick bra, nu återstår bara lite detaljer, dammskydd, hitta på ett sätt att spänna fast arbetsstyckena på bordet plus lite upphängning av kablage, etc.