Elsäkerhetsprovet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lärlingen

Elsäkerhetsprovet?

Inlägg av Lärlingen »

Som många kanske vet så måste alla de som vill jobba som elektriker göra ett s.k elsäkerhetsprov och efter man har klarat den får man då jobba som lärling bortsett från betygen från skolan.

Jag gjorde den med min klass i onsdags förra veckan och det var bara ett fåtal som klarade det och de andra resterande i klassen fick ett par fel från att få godkänd på provet.

Innan provet gick vi igenom några frågor som man trodde skulle förekomma på testet men vi visste inte om det var det rätta svaret så vi alla var lite osäkra.

Efter att jag blev klar med provet vilket jag inte klarade kom ja ihåg ett par frågor som jag tänkte om några här på forumet kanske vet svaret på eller om man kan hänvisa mig till andra källor.

Men först vill jag veta om det är tillåtet att göra så eftersom detta är endast frågor jag kommer ihåg och som vi gått igenom med i klassen fast alla frågor var man inte helt säker på huruvida de stämde eller inte.
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Elsäkerhetsprovet?

Inlägg av konig7070 »

Är det ecy-cup du pratar om? I så fall ska det inte vara några problem då provdagarna har varit och det är inte samma prov flera olika år.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

"Som många kanske vet så måste alla de som vill jobba som elektriker göra ett s.k elsäkerhetsprov"

Måste?? Detta är alltså ett prov arrangerat av ecy som är en gren av eio, som är
"Elektriska Installatörsorganisationen EIO är en opolitisk och oberoende bransch- och arbetsgivarorganisation för Sveriges el- och teleteknikföretag"

Elsäkerhetsverket nämner inte detta prov alls på sin hemsida, hur går det ihop om man måste ha klarat det för att jobba som elektriker?

Men om nu så få klarar det i klassen förstår jag att EIO infört det för att försöka höja nivån, det verkar ju behövas. Men ett krav?
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Fack och branschorganisationer tutar i dagens elektrikerelever alla möjliga konstigheter som om de vore sanningar.

"elsäkerhetsprov"
"lärlingstimmar"
"certifikat"
etc
men de misslyckas totalt med att lära eleverna hur behörighetssystemet faktiskt fungerar.
Lärlingen

Inlägg av Lärlingen »

Hur som helst vill jag så gärna klara " elsäkerhetsprovet " och det är inte ecy cup jag pratar om utan det andra som är det viktiga provet. Man var tvungen att göra ecy cup för att få göra det andra provet.

Om man skriver frågor som te.x

vad menas med särskild kontroll?

Ä det tillåtet eller strider det mot reglerna isåfall kan jag försöka hitta svaret på nätet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

ajje skrev:Fack och branschorganisationer tutar i dagens elektrikerelever alla möjliga konstigheter som om de vore sanningar.

"elsäkerhetsprov"
"lärlingstimmar"
"certifikat"
etc
men de misslyckas totalt med att lära eleverna hur behörighetssystemet faktiskt fungerar.
Nu har du nog missuppfattat det lite.
Behörigheten har inget med detta att göra, däremot kan man inte få ut yrkesbeviset, utan att klara av de krav som fackföreningarna och branschorganisationerna kräver.
Utan yrkesbevis med eller utan behörighet, kan man ej bli anställd som elektriker/rörläggare/målare/snickare mm, fackföreningarna slår bakut om nått företag skulle försöka.

Däremot för att få ut installationsbehörigheten (så man kan jobba själv, i eget företag, till exempel) krävs det yrkesvana i ett antal år samt en vissa minimikrav på utbildning, ju högre utbildning, desto kortare yrkesvana.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Nejdå, jag har inte massuppfittat. Vad jag menar är att de flesta elever idag tror att yrkesbeviset och olika cert är en del av behörighetssystemet.

De får inte lära sig vilka kravs som ställs enligt lagar och vilka som är fackliga konstruktioner.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du glömde arbetsgivarkrav!
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Jag gjorde ECY-Cup för några år sen, blev godkänd med högsta resultat i klassen och fick en spänningsprovare :roll:
Dock så fattar ja inte vad detta ska vara bra för, det står ju att man har godkänd kunskap i skötsel av elanläggningar och det tyckte min arbetsgivare "att det var ju bra o ha" (jobbar alltså inte som kabeltattande lysmask idag) , men nått mer än o få gå vidare i sin utbildning ser jag inte att det ger.

Jag menar, har man gått i skolan, gjort lärlingstiden och fått ut sin behörighet så torde man ha b.la den kunskapen i skötsel av elanläggningar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja det handlar inte om behörigheten, utan om yrkesbeviset, utan det får du inte jobb som "elektriker".
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Hos ett EIO-företag! Men det finns andra som inte har det kravet. Industrier, kraftbolag etc som inte tillhör EIO har inte något sådant krav.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Visst är det så, det gäller alla som är organiserade av Elektrikerfacket.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

och elektrickerfack, iaf vissa (typ elettan) är ju rena maffiaorganisationen..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det gäller i princip samtliga bygg-fack.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mycket möjligt, elettan är dock det enda jag känner folk som blivit utsatta för :)
Skriv svar