Vilka kurser att läsa för datareparationer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
some1nothere1

Vilka kurser att läsa för datareparationer?

Inlägg av some1nothere1 »

vad behöver man för kurser om man ska jobba datorer. till ex jobba i en affär som kunder kommer in i och lämnar in sina trasiga datorer som dom inte klarar av själva att reparera :lol: .
Senast redigerad av blueint 29 mars 2011, 15:32:06, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Intetsägande rubrik (var: Datateknik)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Datateknik

Inlägg av Klas-Kenny »

Kursen Persondatorer är nog den ända kursen jag kan säga på rak arm skulle vara bra.

Sen är det väl inte dumt att kunna supporta lite mjukvara, nätverk osv, och då är ju kurser som Operativsystem, lokala nätverk, lokala datanät och Datorkommunikation bra.

Jag tror dock inte det är något större krav på att ha gått vissa kurser, bara du kan visa att du vet vad du gör, man har ju inget cert. Eller liknande för det.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det beror nog på....de flesta duktiga "datorfixartyper" jag känner är självlärda med lång erfarenhet av datorer, går man datorteknikutbildning (gymnasiet) på någon skola så brukar man väl hamna på ett företag eller kommun på IT-supporten.
some1nothere1

tack för ditt svar jag fundera också på dessa. skönt att jag redan har gjort persondator och datakommunikation. lokala nätverk är nog bra att göra. också vad handlar lokala datanät om?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Lokala datanät är väl i och för sig kanske inte så värst viktigt, det handlar om mer praktiskt att installera nätverk, dra nätverkskablar, montera uttag, göra ritningar över kabeldragning osv.
Nämnde den mest då det alltid är bra med lite bredare kunskap, att kunna ge kunder råd om de grejerna också är ju bra.

Men som dar303 säger, det är nog erfarenhet som ger jobb i första hand, men att ha kurser man gått är självklart meriter.
Sonar

Inlägg av Sonar »

Vet inte om CompTia's A+ , Network+ finns kvar, men dom täcker annars in det du behöver.
some1nothere1

Re: Vilka kurser att läsa för datareparationer?

Vilken är bäst lokala datanät eller lokala nätverk att göra
(jag går sista året på elektronik inriktningen och vill kunna arbeta med datorer också
Skriv svar