Matning till NEMA 14-30
Matning till NEMA 14-30
Jag har flyttat hem från USA och i bagaget fått med tvättmaskin och torktumlare (Miele) som ska anslutas med NEMA 14-30 pluggar. I USA sa man att maskinen matas med 240 V men när jag nu försöker läsa på om NEMA 14-30 ser det ut som att det är två stycken olika 120 V matningar plus en neutral plus en jord. Finns det någon som vet något om hur jag kan koppla in dessa maskiner här i Sverige?
- SeniorLemuren
Re: Matning till NEMA 14-30
Jag kopplade in en bubbelpool inköpt i USA, åt en bekant, för en tid sedan. Elementen och pumpmotorerna drevs via 2 faser 120 V(=240 V) och elektroniken av 120 volt via fas nolla. Fick lösas med en transformator på 4 kVA, 400 volt primär till 2 x 120 volt sekundär med mittuttag. Med arbetskostnad och materialkostnad (transformator, kapsling, kablage jordfelsbrytare m.m.) hade det blivit billigare att köpa den i Sverige.
För att veta säkert i ditt fall måste man titta på elchemat.
För att veta säkert i ditt fall måste man titta på elchemat.
Så är man åter från ett större uppdrag och redo att ta tag i privata bestyr igen. En följdfråga: Varför valde du 400 Volt primär? Varför inte vanlig 220 Volt?
4kW på 230V blir 17A vilket är lite opraktiskt då våra vanliga schukouttag bara tål 16A, dessutom kräver det ju minst 20A huvudsäkring.
Väljer man 400V som primärspänning så blir belastningen bara 10A per fas istället och då kanske man klarar sig på 16A huvudsäkring.
Leta fram schema på din maskin eller börja med att fota märkskylten så kanske det går att klura ut om den går att köra direkt på 240V eller om det behövs trafo.
Väljer man 400V som primärspänning så blir belastningen bara 10A per fas istället och då kanske man klarar sig på 16A huvudsäkring.
Leta fram schema på din maskin eller börja med att fota märkskylten så kanske det går att klura ut om den går att köra direkt på 240V eller om det behövs trafo.
Tack för din hjälp med att försöka reda ut det hela.
Text på skylten:
Miele, Made in Germany
Model T1526
120/240(208)VAC, 60Hz
3-pole 4-wire grounding
Heater: 1440W + 1160W
Max ampacity: L1: 12A L2:12A
Fuse: 15A
Text på skylten:
Miele, Made in Germany
Model T1526
120/240(208)VAC, 60Hz
3-pole 4-wire grounding
Heater: 1440W + 1160W
Max ampacity: L1: 12A L2:12A
Fuse: 15A
Det där kastade ju lite ljus på saken, men inget definitivt. Det är två separata värmeelement, ett på 1140W och ett på 1160W. Från texten kan man inte utläsa huruvida dom är kopplade fas-noll eller fas-fas.
Prova att skruva loss den lilla plåten där kabeln går in och se om det sitter något schema klistrat på insidan, samt fota kopplingsplinten.
Från Manualen kan man utläsa att det där är en frånluftstumlare, det är ju jättebra i ett land som USA eller Canada, men jag skulle aldrig använda den i kalla Sverige. Varje gång du torkar en omgång tvätt så använder du 3kWh på att värma kråkorna.
Prova att skruva loss den lilla plåten där kabeln går in och se om det sitter något schema klistrat på insidan, samt fota kopplingsplinten.
Från Manualen kan man utläsa att det där är en frånluftstumlare, det är ju jättebra i ett land som USA eller Canada, men jag skulle aldrig använda den i kalla Sverige. Varje gång du torkar en omgång tvätt så använder du 3kWh på att värma kråkorna.
Är det detta som kalls köpa grisen i säcken. För några år sedan brände en grannfamilj ned sitt hus med torktumlaren. Den var levererad av svensk firma och CE märkt. Försäkringsbolaget betalade ett nytt hus och familjen fick bo i en hyreslägenhet under tiden. Minns jag inte fel så kunde de flytta in efter ett halvår eller så.
Jag vet inte hur det ser ut i statistiken men har för mig att man brukar tala om att torktumlare utgör en viss nivå brandrisk. Vad händer om en importerad torktumlare som är avsedd för den amerikanska marknaden och elnät kopplas in ifall den skulle orsaka brand, kommer försäkringsbolaget att hävda att ett fel har begåtts och därmed minska skadeersättningen?
Jag vet inte hur det ser ut i statistiken men har för mig att man brukar tala om att torktumlare utgör en viss nivå brandrisk. Vad händer om en importerad torktumlare som är avsedd för den amerikanska marknaden och elnät kopplas in ifall den skulle orsaka brand, kommer försäkringsbolaget att hävda att ett fel har begåtts och därmed minska skadeersättningen?
MrFrenzy,
Hittade inget schema. Bild på kopplingsplint. Jag kan säkert skruva upp maskinen ytterligare om du behöver se mera av innehållet......
Hittade inget schema. Bild på kopplingsplint. Jag kan säkert skruva upp maskinen ytterligare om du behöver se mera av innehållet......
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det ser inte så ljust ut, nollan(den röda) som går in i maskinen är lika grov som faserna, så det är antagligen stora förbrukare kopplade på 115V.
Om elementen går att seriekoppla så skulle man ju kunna köra dessa på 230V, men då återstår att byta motorn eller fixa transformator till motor och programverk.
Att köpa en passande transformator eller bygga om maskinen kostar antagligen lika mycket som att köpa en ny, och det är som sagt en energislösare med frånluftstumlare.
Om elementen går att seriekoppla så skulle man ju kunna köra dessa på 230V, men då återstår att byta motorn eller fixa transformator till motor och programverk.
Att köpa en passande transformator eller bygga om maskinen kostar antagligen lika mycket som att köpa en ny, och det är som sagt en energislösare med frånluftstumlare.
- FormerMazda
Ser ut för mig som två faser, nolla och jord.
Läs seniorlemurens inlägg, där har du nog ett svar rätt nära lösningen är min gissning.
Läs seniorlemurens inlägg, där har du nog ett svar rätt nära lösningen är min gissning.