hitta-mig pryttel

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
saxofon

hitta-mig pryttel

Inlägg av saxofon »

Häpp!

Några frågor mer riktad till radio-guru'sarna i detta forum tror jag (har sett det finns riktigt avancerade sådana inom detta forum :) ) :

Skulle vilja ha en liten nätt burk (totalt med gps och kanske någon microkontroller i storlek som en ordinär nalle eller mindre) som med jämna intervall (1 gång / dygn kanske) skickar ut en kort radio signal med gps position.

Sedan skulle man ha en mottagar burk för samma meddelande förstås, typ med rs232 utgång el liknande där det kommer ut en nmea sträng med positionen. Gärna att det skulle gå att koppla fler sändare till samma mottagare.

Nej, det kan inte vara gsm/sms baserat då det ytterst troligt inte finns tillgång till bas-stationer.

Max avstånd mellan sändare/mottagare, säg 5 km? 10 km? Om det är löjligt mycket, vilket avstånd är troligare? Eller kanske det går att utöka åẗ andra hållet?

Den ska vara användbar worldwide så det här med frekvenser ställer kanske till det, 27Mhz?

Har googlat efter något liknande men inte hittat något, färdig moduler skulle ju vara det bästa... eller kanske något samprojekt här? :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: hitta-mig pryttel

Inlägg av grym »

hundpejl finns med dom flesta av funktionerna du vill ha
saxofon

Inlägg av saxofon »

Nja, hund pejlar är anting gps/sms baserade eller också med radio pejl, man får typ ut en riktning och med tiden väl också kan lära sig avstånd beroende på signalstyrka/terräng mm. Knappast en gps nmea sträng? ;-)
men det är klart, vore kanske en utmaning att ovanpå det analoga radio pejl gränssnittet lägga en microkontroller som får försöka tyda ut riktning/avstånd, beräkna dess absoluta pos med hjälp av egen känd pos.... hmmm... ;-)
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Så du har inte sett Garmin Astro?
saxofon

Inlägg av saxofon »

hehe hittade den precis... så jag hade helt klart fel, det finns det mesta i den faktiskt :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

saxofon

Inlägg av saxofon »

Aha tackar Zeylon! Ännu mer godsaker. Helt klart mycket närmare vad jag tänker mig!!
Nu blir det nog inköp och test i sommar... :)
Skriv svar