Typ av sensor ?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
nohab
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 september 2010, 18:02:54

Typ av sensor ?

Inlägg av nohab »

Jag har fått tag i en rullsensor som jag vill försöka koppla till en mikroprocessor, men jag har inget data på den (elektroniken är ingjuten). Däremot har jag ett mätinstrument som är avsett för sensorn (även denna utan spec), så jag har försökt mäta lite.
Sladden mellan enheterna har 3 ledare. Jag har lokaliserat en som plus, en jord och en puls.
Mätinstrumentet drivs av 3x1,5volt batterier och när det är påslaget, men ingen sensor inkopplad är det 4,27V ut på plus, med sensorn inkopplad sjunker spänningen till 3,0V. Utan sensor inkopplad ligger puls-ledaren på 4,27V, med sensorn inkopplad varierar denna mellan 0,3V och 4,27V (på eller av, inga analoga värden däremellan).

Utifrån detta, är det någon som kan tala om vad det är för typ av sensor?
(optisk, magnetisk, mekanisk, annat?)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Typ av sensor ?

Inlägg av blueint »

Mät med oscilloskop..
nohab
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 september 2010, 18:02:54

Re: Typ av sensor ?

Inlägg av nohab »

På vilket sätt skulle ett oscilloskop hjälpa mig att förstå vad det är för sensor?

Jag vet redan spänningarna på de olika ledarna, samt att det kommer pulser på en ledare.
Dessutom har jag sedan förra inlägget mätt strömförbrukningen till ca 15mA.
Med utgångspunkt från detta, och de tidigare mätta spänningsnivåerna, tror jag att det är en optisk sensor.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27064
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Typ av sensor ?

Inlägg av tecno »

Har du inga bilder att visa?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Re: Typ av sensor ?

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det enda man kan säga är väl att sensorn troligtvis har open collector-utgång. Vilken teknik som avkänningen använder sig av är svårt att sia om...
SeniorLemuren
Inlägg: 7859
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Typ av sensor ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Hur får du den att avge pulser? Det borde ju tala om för dig vad det är för typ av givare.
nohab
Inlägg: 8
Blev medlem: 15 september 2010, 18:02:54

Re: Typ av sensor ?

Inlägg av nohab »

Sensorn har en hjul (rulle) lite som en "rullande landsväg" fast i miniatyr, sensorn ger ett antal (ej mätt än) pulser per varv.

Bild tror jag inte hjälper så mycket då elektroniken är helt inkapslad.

Open-collector stämmer nog bra, och det är väl kanske det enda jag egentligen behöver veta.
Jag har i alla fall lyckats läsa av den med mikroprocessorn så jag är nöjd.
Skriv svar