Upplösning på servostyrpulser? (RC-servon)
Upplösning på servostyrpulser? (RC-servon)
Håller på och labbar lite med en hemkokt quadstyring (som så många andra) och funderar lite på genereringen av de servo-styrpulser som behövs för de fyra motorstyrningarna.
Är det någon vits med µs upplösning, dvs 1000steg mellan 1-2ms? Eller räcker det med 500steg, 250? 125?
Helst skulle man vilja köra I2C men man får väl börja krypa innan man går.
Är det någon vits med µs upplösning, dvs 1000steg mellan 1-2ms? Eller räcker det med 500steg, 250? 125?
Helst skulle man vilja köra I2C men man får väl börja krypa innan man går.
Re: Upplösning på servostyrpulser? (RC-servon)
Jag har för mig att jag har läst om en "död-vinkel" på 2°, alltså den ändring som ska till innan servon makar på sig till ny position. Tar man då en upplösning på hälften borde det räcka en hel den och då "vanliga " servon väl vrids 180° borde det då bli 180 steg...
Hm, det är väl inte *fysiska" servon, utan servopulser
som styr elektroniska fartreglage ?
som styr elektroniska fartreglage ?
Oj då, läste lite slarvigt... Men ändå lär det knappast behövas speciellt mycket mer, en byte ger 255 steg och det borde räcka tycker jag.
Ja det låter rimligt så det får bli test med en 8bitars räknare för pulsen (brukar köra 16bitars vilket ger bra resultat men nu är den upptagen). Funderade annars på diverse tricks för att öka på räknarens längd och ändå låta hårdvaran sköta själva sättande och rivandet av utgången, men om det inte behövs så desto bättre.
Och japp, det var till elektroniska fartreglage, men de borde å andra sidan ha ungefär samma egenskaper som de fysiska servona eftersom de är kompatibla ersättare av ett fysiskt servo, tycker man...
Och japp, det var till elektroniska fartreglage, men de borde å andra sidan ha ungefär samma egenskaper som de fysiska servona eftersom de är kompatibla ersättare av ett fysiskt servo, tycker man...
> ungefär samma egenskaper som de fysiska servona
Är det något som rör sig i fartreglagen ?
Är de inte hel-elektroniska ?
Eller vad menar du för "egenskaper" ?
Är det något som rör sig i fartreglagen ?
Är de inte hel-elektroniska ?
Eller vad menar du för "egenskaper" ?
Tänkte att om de mekaniska servona i alla tider haft t.ex 2 graders upplösning så har gissningsvis mottagarna, som i vanliga fall genererar pulserna, ungefär samma upplösning. Därmed är det ingen större vinst i att ge de hel-elektroniska "servona" flera magnituder högre upplösning.
Jag är ganska säker på att de har "oändlig" upplösning, det är det enklaste faktisk.
Nja, skulle de vara analoga på något vis menar du? De mäter väl pulslängden med en µp så där sätts en första digital gräns.
> De mäter väl pulslängden med en µp...
Det är inte alls självklart och kanske inte ens varken enklast eller bäst.
Men det viktigaste är väl vilken upplösning du/ni behöver
ur reglersynpunkt.
Det är inte alls självklart och kanske inte ens varken enklast eller bäst.
Men det viktigaste är väl vilken upplösning du/ni behöver
ur reglersynpunkt.
"Men det viktigaste är väl vilken upplösning du/ni behöver
ur reglersynpunkt."
Så är det, och eftersom jag inte kan svara på det än så siktar jag på tillräckligt hög upplösning, fast inte högre.
Som Einstein sa (fritt översatt) "Gör det så enkelt som möjligt, men inte enklare".
ur reglersynpunkt."
Så är det, och eftersom jag inte kan svara på det än så siktar jag på tillräckligt hög upplösning, fast inte högre.
Som Einstein sa (fritt översatt) "Gör det så enkelt som möjligt, men inte enklare".