Ellära och trefas

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mickelec

Ellära och trefas

Inlägg av Mickelec »

Hej!

Skulle behöva lite hjälp med ett par uppgifter.

Första:
U=45V, R1=15 ohm, R2=5ohm
1. Spänningen över R1 samt över R2.
2. Effekten i resistorerna R1 samt R2

Andra:
En 1-fas belastning kopplas in på 230V,strömmen i kabeln är 8A och kabeln är 75meter lång (cu=0,0175)
1. hur stor blir spänningen i kabeln?
2. Vad blir spänningen vid belastningen

Elcentral.230V, I=8A, 1,5mm2

Tredje:
En central 230/400V matar två 3-fas motorer enligt ritningen.
Beräkna strömmen på service-ledningen.
1. I=?A

M1: P=4KW, cos fi=0,7
M2: P=3KW, cos fi=0,5

2. Faskompensera anläggningen till 0,85.
Beräkna efter kompenseringen:
Skenbar effekt: S=
Reaktiv effekt: Q=
huvudströmmen: I=

Skulle vara evigt tacksam om någon tog sig tid att hjälpa mig :)
Användarvisningsbild
Henry

Re: Ellära och trefas

Inlägg av Henry »

Då detta låter väldigt mycket som skoluppgifter så undrar jag om ni inte fick lära er att själva svara på dessa frågor?

Den första handlar ju om en enkel spänningsdelare och sedan är det bara ohms lag som behövs vilket jag förstås utgår ifrån att du kan om du läser ellära.
Mickelec

Inlägg av Mickelec »

Det stämmer Henry, det är skoluppgifter. Men de är inte mina. jag finner Ellära väldigt intressant... Jag studerar själv ekonomi men är lite nyfiken på det här. Fick uppgifterna av en bekant för någon dag sedan som råkar vara den mindre bra på berätta hur man gör.

Såg bara detta forum som rätt plats att fråga, men om ingen vill så får jag väl nöja mig me det :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nja, det är bara det att vi inte gillar att lösa elevernas skoluppgifter, då vi anser att de skall kunna göra det själva.
Men om du "på heder och samvete" :wink: intygar att du inte studerar, alternativt inte studerar ellära eller likande så kan vi nog hjälpa dig.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Börja med Ohms lag. 8)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickelec

Inlägg av Mickelec »

Det kan jag förstå, ingen skulle väl vilja ha en okunnig elektriker i sitt hem :) Men jag är en av de personer som stirrade blint på titlar då jag valde gymnasium dvs. jag kollade aldrig upp de praktiska linjerna. Grejen är den att jag har en vän som studerar till elektriker och jag har blivit mer och mer intresserad av vad han egentligen han håller på med. Han kunde tyvärr inte hjälpa mig mer än att ge mig 3 olika uppgifter då han inte är så speciellt bra på förklara... Jag har läst väldigt mycke matte och har väldigt lätt för det, jag har tentat av de flesta kurserna redan så jag tänkte att jag kunde ägna lite tid åt detta :)

Schysst SM7CZR, men det hjälper mig inte allt för mycket, då jag inte vet vad allt står för och hur de används :)

Uppskattar verkligen bara små tips som inte hjälper mig allt för mycket men jag lär mig bäst om jag ser helheten med en uträkning, och då menar jag inte uträkningarna som visades i ohms lag som SM7CZR visade :) jag är trots allt en "nybörjare" :)

Sen till er som jobbar med detta, är det ett roligt yrke? :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tja, du kan ju börja med en elektrisk grundkurs.
Du hittar en på min manualserver (ebaman), visserligen på engelska (hmm, nej Amerikanska).

Lite utförligare så är det Amerikanska försvarets grundkurs i ellära och elektronik.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Ett:

Några tips: jag antar att motstånden sitter i serie med spänningen (U) = 45 Volt totalt över båda motstånden. Spänningen över vart och ett av motstånden är då proportionellt mot motståndet (R) (i ohm) för respektive motstånd. Effekten (P) i watt för respektive motstånd kan du få från det utmärkta cirkeldiagrammet med Ohms lag.

Längre än så är det svårt att komma utan att det blir ren formelanvändning. Där behöver du läsa på om grunder i ellära och växelström.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är ju svårt att förklara uppgifterna om du inte kan tala om vad du redan kan.

Den första uppgiften är en helt vanlig spänningsdelare (sök på "voltage divider" så hittar du hundratals förklaringar), t.ex. denna från Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_divider

Den andra frågan handlar helt enkelt om spänningsfall, kabeln fungerar som ett motstånd vilket gör att det blir spänningsfall över den.
Även det förklaras tämligen bra på Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_drop

Den tredje är betydligt svårare och handlar om trefas och fasvinkel, som båda var för sig är kluriga och blir ännu värre om de ska kombineras.

Fasvinkel handlar om att för växelström så är strömmen ibland "föresenad" jämfört med spänningen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Phase_%28waves%29

Det innebär att den verkliga effekten (i W) inte är densamma som RMS-spänningen gånger RMS-strömmen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apparent_power

Sen kan du lära dig skillnad på fasspänning och huvudspänning respektive fasström och linjeström.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem

Sådär, nu har jag googlat tillräckligt åt dig.

Edit: Stavfel
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Kolla igenom Afrotechmods tutoials på tuben. De är inte så dumma.

/ Tompa
Mickelec

Inlägg av Mickelec »

Tack för all hjälp! Har lärt mig och förstår dom 2 första nu! :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

fasvridning.jpg
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mickelec

Inlägg av Mickelec »

Tack så mycket Protte! riktigt schysst av dig :D nu har jag något att klura på :)
Skriv svar