Tips på växlad elmotor
Tips på växlad elmotor
Ska bygga en hissliknande anordning hemma och behöver en växlad motor på 12 eller 24V. Motorn behöver inte vara speciellt snabb. Tanken ska vara att jag ska sätta på ngn form av trumma på axeln som en lina snurras upp på för att dra upp hissen. Vikten som skall dras upp ligger på ca 5kg kanske lite mindre och ska dras upp ca 1-1,5m. Motorn kommer bara att vara i drift ngn timme/år.
Var kan man hitta olika lösningar på motorer/växlar och trummor att snurra upp linan på... jag har letat men hittar bara motorer för proffsbruk med pris därefter.
Var kan man hitta olika lösningar på motorer/växlar och trummor att snurra upp linan på... jag har letat men hittar bara motorer för proffsbruk med pris därefter.
Re: Tips på växlad elmotor
En skruvdragare borde väl kunna funka.
Salle
Ser nu när jag kollar längre ner i nya inlägg att du kanske redan testat den varianten
Salle
Ser nu när jag kollar längre ner i nya inlägg att du kanske redan testat den varianten

Senast redigerad av salle 21 mars 2011, 11:33:34, redigerad totalt 1 gång.
Skruvdragare hade nog dunkat men jag försöker bygga lite mer sofistikerat
.. ska sitta synligt så det får inte se ut som skit....
Ang vindrute motor... låter bra. har dock ingen aning om hur de ser ut mekaniskt.. måste kollas.. risken är att de kanske snurrar för snabbt.

Ang vindrute motor... låter bra. har dock ingen aning om hur de ser ut mekaniskt.. måste kollas.. risken är att de kanske snurrar för snabbt.
Jag har sett på flera RC sidor att det finns servon som är märkta med tex upp till 10Kg för under 100kr. Innebär detta att den kan hissa upp en vikt på ca 10Kg eller ska man tyda dessa på ngt annat sätt?
Sedan så har jag ju sett att man styr den genom att skicka pulståg på 1-2ms. Men ett servo snurrar ju inte 360deg utan den har ju två ändlägen. Skulle man kunna lösa detta på ngt sätt??
Sedan så har jag ju sett att man styr den genom att skicka pulståg på 1-2ms. Men ett servo snurrar ju inte 360deg utan den har ju två ändlägen. Skulle man kunna lösa detta på ngt sätt??
De menar att de kan lyfta 10kg med en hävarm på 1cm. Med SI enheter blir det ett moment på 1Nm.
Har själv ett liknande projekt på gång, och det smartaste hittils verkar vara en rörmotor (till markis eller rullgardin alltså).
Nya sådana till överkomligt pris finns på conrad, annars kolla med nån pesienn/markis-butik.
Markismotorerna verkar vilja ha 230VAC, men rullgardinstyperna finns nog i 24V också.
/J
Nya sådana till överkomligt pris finns på conrad, annars kolla med nån pesienn/markis-butik.
Markismotorerna verkar vilja ha 230VAC, men rullgardinstyperna finns nog i 24V också.
/J
Gammal tråd men såg att DX fått in 12V 5rpm-motorer: http://www.dealextreme.com/p/high-torqu ... otor-91626
Ja det är en gammal tråd men jag har fortfarande inte hittat ngt prisvärt som verkar passa.
Denna motorn verkar däremot vara mycket passande. ska kolla mer på den.
Tusen tack
Denna motorn verkar däremot vara mycket passande. ska kolla mer på den.
Tusen tack