Byta potentiometer i förstärkare JVC AX-A661

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Byta potentiometer i förstärkare JVC AX-A661

Inlägg av bos »

En bekant lämnade in denna till mig, volympotten är kass (sprakar och lever vid låg volym). Har lött loss den och mätt; dubbel 47k log där ena kanalen brusar ordentligt vid låg resistans.

Potten har 8 stift (4 per kanal), och en sådan har jag aldrig sett förut. Lite googlande visar att den fjärde används för loudness, i stil med detta schema:
Bild

Förstärkaren har 15 år på nacken, och bortsett ljudspraket pga potentiometern fungerar den bra och han vill helst inte skrota den. Dessvärre hittar jag ingen pot som kan ersätta denna. Den har beteckningen QVXB75B-E54D och google ger noll träffar.

Jag kan inte ett dyft om ljudelektronik, så min fråga är: Antag att han inte använder loudness-funktionen, kan man skippa det helt genom att helt enkelt stoppa in en vanlig (2*3 pin) dubbel 47k log-pot? Alltså utan den extra pinnen. Eller kommer elektroniken som har hand om loudness skita sig när den pinnen blir flytande?

(Frågan är retorisk eftersom jag inte har kopplingsschema till förstärkaren, men just nu fumlar jag i luften så kvalificerade gissningar är bättre än inga alls)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Byta potentiometer i förstärkare JVC AX-A661

Inlägg av SM7CZR »

Prövade du med elektronikspray innan du tog loss den?
Är det kört med reservdelar till apparaten?
Visst går det att skippa loudness uttaget. Men synd...

Kom på en annan sak...har du en multimeter så kolla att det inte finns någon DC-spänning
på anslutningarna till pot:en. I så fall kan man misstänka läckage i en kopplingskonding.
/Ingvar
Skriv svar