Gate spänning på MOSFET

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
walle87

Gate spänning på MOSFET

Inlägg av walle87 »

Håller på att bygga en 300A DC-DC controller. Ska beställa MOSFET drivare nån dag nästa vecka och då slog tanken mig. Vad är lämplig Gate spänning på MOSFETsarna? Har googlat runt lite men verkar väldigt difust. Någon som har en ide?
Användarvisningsbild
jesse

Re: Gate spänning på MOSFET

Inlägg av jesse »

Det står i MOSFETENs datablad, vilket du bör vara mycket noggrann att läsa då du ska köra 300A genom dem. Det blir mycket switchförluster och R-on förluster.

Med tanke på den höga strömmen så antar jag att du har flera rejäla MOSFETar parallellt? I så fall är nog gatekapacitansen mer kritisk än spänningen. Då behövs en eller flera MOSFET-drivare som kan ge höga strömmar, och som tål spikar som slår igenom gaten från drain när transistorn stänger av.

98% av alla MOSFETar går utmärkt att mata med 10-12 volt på gaten.
walle87

Inlägg av walle87 »

Jo det står +-10V i databladet. Men eftersom det stod +- framför vart jag lite fundersam, om högre eller lägre spänning är att föredra.
Jo jag har 20 st 100v 50A MOSFETs i paralell. Har funderat lite på amperestyrkan med och kommit fram till att 4st av elfast kraftigaste (2.5A) drivare borde funka. Vad tror du/ni om de :?:
blueint
Kontakt:

Re: Gatespänning på MOSFET

Inlägg av blueint »

15 V är nog bättre gatespänning? (och under max)

Ju större strömstyrka ditt drivsteg har. Desto snabbare flanker => mindre värme i MOSFET:en.

Lite surt att ju mer ström MOSFET:en klarar, desto större gateström krävs, större Rds-on osv.. :S
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jo det står +-10V i databladet.
Vad är det som är +- 10 volt?

Dels finns ju siffor i "absolute maximum". Om det står +-10 volt på gaten där så är det en lågnivå-mosfet som inte tål mer än 10 volt på gaten. Då ska du ha lägre än 10 volt.

Men sedan finns kanske rekommenderad gatespänning för att uppnå lägsta R-on. Fast där borde det inte finnas något +- utan enbart +10 volt. Det brukar finnas en kurva också, med sambandet mellan R-on och gatespänningen.
kommit fram till att 4st av elfast kraftigaste (2.5A) drivare borde funka. Vad tror du/ni om de
tja... man får nog räkna på det där. Det har med hur hög spänning du har på drain också - när spänningen över drain växer snabbt så drar den med sig gatespänningen upp, vilket förhindrar att transistorn stänger av snabbt. Ju högre ström gatedrivaren kan ladda ut gaten med desto snabbare kan detta kompenseras. Det kommer ju att bli en del switchförluster. Testa med låga frekvenser först och kolla transistorernas temperatur (och kolla gärna gaten med ett oscilloskop) så får du en uppfattning om läget.
Skriv svar