Automatisk körjournalslogger till Audi A6 -97

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Automatisk körjournalslogger till Audi A6 -97

Inlägg av chille »

Jag använder min privata bil i firman och börjar bli less på att skriva körjournal, så varför inte automatisera det... :mrgreen:

Bilen det handlar om är en Audi A6 avant 2.6 quattro från 1997 och har Audi's 2x2-kontakt för K-line + L-line.

Bild

1) Är det någon som vet om man kan läsa av mätarställningen, alternativt trippmätaren, via denna kontakt?
2) Om inget vet svaret på ovanstående, finns det någon med felkodsläsare runt Stockholm/Uppsala som har tid att jag kommer förbi och testar.
3) Om det nu är helt kört med ovanstående, hur kommunicerar trippmätaren med datorboxen? Skulle man kunna koppla in sig här?

Tanken är att om det går att läsa av på något vis så ska jag snickra ihop en liten burk med en AVR som ligger och pollar. Den ska spara undan timestamp för varje gång motorn startas och stängs av tillsammans med mätarställningen. ELFA har små flashminnen i SOIC8 som inte kostar många kronor och i princip lagrar oändligt med data. Denna burk kommer kommunicera med en annan enhet via Bluetooth.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Automatisk körjournalslogger till Audi A6 -97

Inlägg av Icecap »

Koppla in dig på ABS-sensorerna, då kan du få pulser från hjulen vilket ger avstånd.

Med tändningen får man veta när bilen är igång, lägg till en RTC med batteri back-up och du har en logger.

Vill du vara lat och du parkerar rimligt nära kontor kan du även montera ett tranciever-modul i bilen o på kontoret och då hämta körjournal automatisk.

Alternativt skaffar du ett GPS-modul o kopplar till, då får du plats, hastighet o allt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det är ju en variant det också. Nackdelen är att det blir lite knepigare att få en exakt mätning då jag har fyrhjulsdrift. I princip skulle man ju behöva mäta på alla fyra hjul och ta signalen från den givaren som går långsammast. För det är ju ganska vanligt att man har spin på ett eller flera av hjulen, och gärna lite lätt överstyrning också. 8)

Angående att tanka över data automatiskt så kommer jag göra det, men mot en handhållen enhet som jag alltid har med mig. Antingen mobiltelefon, eller någon form av surfplatta. Båda enheterna har ju internet och kan synka in datat mot min server.

GPS är ju också ett alernativ, det förutsätter ju dock att man har en bra antenn så man har täckning hela tiden. Egentligen skulle det ju faktist vara intressant att spara ner GPS-koordinaterna också så man kan se hur man har kört.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Otroligt intressant produkt. Men utan Bluetooth och fullständiga protokollspecar har jag tyvärr ingen användning av den. :(
Nerre

Inlägg av Nerre »

Köp en Android-telefon och ladda hem appen Körjournal?

Den mäter visserligen inte sträckan du kör, den plockar startposition och slutposition med GPS och använder sen Google maps ruttförslag för att att räkna fram sträckan. Sen laddas allt upp till ett kalkylark på Google Docs.

(Fast jag tyckte inte den funkade så bra, appen verkar behöva vara igång mellan start och slut annars glömmer den bort startpositionen...)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Adteknik´s produkt gör exakt det du är ute efter, dessutom så får du på köpet varning för ALLA kända fartkamerapositioner eller om du väljer deras större produkt Bobrik dessutom kontinuerlig visning av på stället gällande hastighetsbegränsning enligt data från aktuellt myndighetsregister.
De funkar skitbra, jag har sådana i alla fyra bilarna som jag använder, då VET jag att jag inte kör för fort förbi en plåtpolis av "misstag"...
Körjournalen är en bonusfunktion, enligt min åsikt.
Skriv svar