Program och styrning av CNC fräs för nybörjare
Program och styrning av CNC fräs för nybörjare
Hej jag har fått upp intresset för CNC men vet inte vad jag skall börja. Har ingen vidare kunskap vad gäller program och styrning. Det mesta jag läser på forumet är för avanserat för mig. Finns det ingen nybörjar tråd med lite steg för steg med program och styrning.
Re: Program och styrning av CNC fräs för nybörjare
Välkommen till forumet och en ny intressant och givande hobby!
Det enklaste sättet att börja idag är väl troligen programmet Mach3 (gratis i fullt fungerande demo) och stegmotordrivaren Geckodrive G540, båda har extremt stor användarbas, bra manualer och många användare här på forumet.
Stegmotorerna du ska ha beror ju på maskinen du ska styra så det kan vi inte hjälpa till med utan mer info!
Det enklaste sättet att börja idag är väl troligen programmet Mach3 (gratis i fullt fungerande demo) och stegmotordrivaren Geckodrive G540, båda har extremt stor användarbas, bra manualer och många användare här på forumet.
Stegmotorerna du ska ha beror ju på maskinen du ska styra så det kan vi inte hjälpa till med utan mer info!
Jag körde på en billigare lösning än geckodrive som första försök och köpte ett sånt där TB65xx kort från ebay med tre stegisar, de kostar dryga tusenlappen med strömagg (från ebay), och tillsammans med Mach3 demon och KCam demon kan man bena ut hur de ska fungera i teorin..
Sedan behöver man bygga eller köpa en maskin vid ngt läge om man fortf. tycker det e roligt..
Sedan behöver man bygga eller köpa en maskin vid ngt läge om man fortf. tycker det e roligt..
Har en sajo uf 52 som jag tänkte cnc konverntera, så jag behöver säkert lite större stegmotorer än till en liten fräs. förslag?
Spännande, jag har oxå en Sajo UF52 som jag funderar på att cnc-konvertera. Jag sitter lite i samma båt, dvs jag har ingen anning om vilka grejer man behöver så jag kommer att följa denna tråd noga
/Arne

/Arne
Såg denna tråd..
Är det någon som har börjat konventera något av dem inu??
Köpte precis en:)
Har allt utom dreven.. Någon son vet en bra sida ?? (Har redan en cnc till trä med gecko drivers)
EDIT
Vilken upplösning ska man ha på dreven ??? 1:1 osv ??
Är det någon som har börjat konventera något av dem inu??
Köpte precis en:)
Har allt utom dreven.. Någon son vet en bra sida ?? (Har redan en cnc till trä med gecko drivers)
EDIT
Vilken upplösning ska man ha på dreven ??? 1:1 osv ??