Stänga av mikrofon mha. halvledare, hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Stänga av mikrofon mha. halvledare, hur?

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag håller på att konstruera en optisk grind som ska starta/stänga av mikrofoner beroende på om någon står framför den, men har fastnat.

Det fungerar bra att sluta/bryta pluspolen med en vanlig NPN-transistor (Använder BC337 för tillfället).

Men nu till problemet, tanken är att det ska drivas av Phantom-matningen, +48V, här går allt åt skogen. Använder jag samma NPN-transistor här så sjunker ljudnivån kraftigt när det går igenom transistorn och jag har mätt upp ett spänningsfall på omkring 30V över den, oavsett om den är "av" eller "på", dvs om den får ström genom basen eller ej (100 ohm motstånd mellan basen och +5V).

Jag ska ärligt säga att jag har inte riktigt förstått hur phantom-matningen egentligen fungerar, någon kunnig kanske kan upplysa mig?

Hm, jag vet inte riktigt vad mer jag kan förklara, trots att det känns som att jag gett torftigt med information, så är det något så fråga på!
Senast redigerad av Klas-Kenny 18 mars 2011, 20:09:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Stänga av microfon mha. halvledare, hur?

Inlägg av Icecap »

Och som vanligt: hur ska vi gissa hur du har kopplat?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Såklart ska ni inte göra det :)

Såhär är det kopplat nu, som fungerar perfekt fram tills jag startar phantom-matningen:
(Fult schema ritat i paint för att det är en del "ovanliga" grejer, mixerbord, mic mm.)
fult paintschema.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Phantom.jpg
Protte
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Tackar!

Har du några idéer kring komponentvärden (motstånden och kondensatorerna)?
Och jag antar att de tre kablarna du ritat är
pluspol
minuspol
chassijord
?
Sen så funderar jag över de två motstånden till "spänning till styrningen", varför motstånd till både plus- och minuspol där? Tanken är en switchregulator tex. LM2594HV som ska förse µC, irmottagare, logikkretsar mm. med +5v matning.

Edit: Samt, varför kondensatorer parallellt med de två PNP-transistorerna? Med tanke på att ljudet innebär växelspänning, så leder väl kondensatorerna litegranna då?
bearing

Re: Stänga av mikrofon mha. halvledare, hur?

Inlägg av bearing »

Skulle det gå att kortsluta micen med en FET när den ska vara avstängd?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Nja, jag har svårt för att tro att det skulle sluta lyckligt.
Jag har inte en aning om hur mycket ström Phantom-matningen kan ge ut, men i vilket vall så är den nog inte så glad vid att bli kortsluten, dessutom skulle det ta livet av strömförsörjningen till styrelektroniken.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De tre ledarna är jord, hot och cold. Hot och cold ligger båda på +48V relativt jord.
Ljudet är en växelspänning och ligger överlagrad på fantomspänningen.
Sätter man en halvledare i serie med en ledning halvvågslikriktar man signalen och får bara halva kvar.
Därav förbiledare i form av en kondensator för varje transistor i Prottes schema.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Provade en uppkoppling i labbdäcket med lite slumpmässigt valda motståndsvärden, De mellan Bas och Emitter på PNP-transistorerna blev 10k ohm, de mellan basen på PNP-transistorerna och Kollektorn på NPN-transistorn blev 100 ohm, de båda kondensatorerna blev 100nF keramiska.

Det händer ingenting, dvs. ljudet kommer fram utan hinder, när jag sätter 5v genom ett 100 ohm motstånd till NPN-transistorns bas, samma sak om jag jordar.
+5v kommer då från labbagget, och labbaggets jord är sammankopplat med jorden i XLR-kontakten.

Gissar på att mina komponentvärden är problemet?

Till någon vars inlägg togs bort: Det finns samma pryl som jag (försöker...) bygger att köpa, som drivs på fantommatningen.
LÄNK
bearing

Inlägg av bearing »

Klas-Kenny skrev:Nja, jag har svårt för att tro att det skulle sluta lyckligt.
Jag har inte en aning om hur mycket ström Phantom-matningen kan ge ut, men i vilket vall så är den nog inte så glad vid att bli kortsluten, dessutom skulle det ta livet av strömförsörjningen till styrelektroniken.
Jag menade att FET:en ska kortsluta mellan Hot och Cold. Då kommer bara mikrofonens signalspänning gå genom FET:en (om jag inte missförstått något). Som jag förstått det matas både Hot och Cold via varsitt motstånd mot 48V. I det scheman jag sett har det motståndet varit på 6,8k.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det går mycket bra att kortsluta hot and cold, det kortsluter bara växelspänningen från mikrofonen och sitter det lagom motstånd ut från förstärkaren i mikrofonen så brinner den aldrig upp. Att realisera drivningen till MOS transistorer vet jag inte om jag kan, måste vara 2 st i serie eller antiparallell.

Varför 2 motstånd för spänning till styrningen, tja det är balanserat och då MÅSTE det vara lika och balanserat.
Tar man ström bara på ena branschen och det sitter transformator på ingången så får man likström genom transformatorn och distorsion.

100Ω Är alldeles upp åt väggarna, 48 V matning och 100KΩ ger 0,5 mA basdrivning och ca 150 mA till mikrofonen (om fantomen kan ge så mycket)
Har du lägre spänning i fantomen så minskas motståndet.

Protte

Återkommer med hur fantommatningen funkar
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Den klassiska transformatorkopplingen är enkel att förstå men idag är det bara halvledare som gäller.

Krafset på mitten är ju bara mitt special, normalt sitter det en gubbe bakom reglarna.

Protte
bearing

Inlägg av bearing »

prototypen skrev:Att realisera drivningen till MOS transistorer vet jag inte om jag kan, måste vara 2 st i serie eller antiparallell.
Det har du rätt i. Det tänkte jag inte på. FETen innehåller ju en diod, som antagligen kommer klippa signalen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Om det nu är som ni säger, att transistorer endast leder åt ett håll, hur kan det då komma sig att jag får kalasfina sinuskurvor (mäter med scopet mellan "hot" och "cold", samt ljudet är hur fint som helst) genom en BC337 i uppkopplingen som jag postade ett schema på i tredje inlägget i tråden?

Och varför blir det skillnad för att jag slänger på med 48 "extra" volt genom att starta fantommatningen?
bearing

Inlägg av bearing »

Det blir skillnad eftersom att potentialen på emittern ju hamnar på runt 48V, så hur skulle den kunna slås på med 5V?
Har du en mic som kräver fantommatning?
Skriv svar