Tjenare!
Håller på med ett projekt i plugget där vi har byggt en fyr och håller nu på att bygga en trådlös styrning så man kan sitta inne vid en master dator och byta fykaraktärer. Lyset kommer från en LED lampa med en effekt på ca 2,06W på 12V.
Hade tänkt mig att använda någon form av Wifi eller FM överföring av signalen, det jag har fått som utgång från datorn är ett picit2 startkit. http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en023805
Från den måste det sedan konstrueras något som fångar upp signalen och skickar över den trådlöst till mottagaren som sitter i fyren. Mottagaren måste i sin tur kunna fånga upp, förstärka och läsa signalen för att sen tända lampan.
Är verkligen helt lost när det gäller allt med denna typen av elektricitet och behöver därför hjälp av alla duktiga människor som verkar finnas på detta forum.
Skulle vara väldigt tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig med detta!
/Douglas
Trådlös överföring från PC till en fyr ca 100m bort.
-
Re: Trådlös överföring från PC till en fyr ca 100m bort.
Är det "fri sikt" mellan sändare och mottagare ?
Och det går inte att rulla ut en kabel ?
Ett par radiomoduler kanske, finns både simpla från
t.ex Kjell&Co och de som är lite bättre...
Kul med fyrar för övrigt, är själv medlem i "Svenska
Fylsällskapet", http://www.fyr.org/
Och det går inte att rulla ut en kabel ?
Ett par radiomoduler kanske, finns både simpla från
t.ex Kjell&Co och de som är lite bättre...
Kul med fyrar för övrigt, är själv medlem i "Svenska
Fylsällskapet", http://www.fyr.org/

-
Jag rekomenderar en ännu enklare CPU, kolla på www.ti.com på deras 16 bitars.
Detta i kombination med en XBEE modul borde gå att få igång relativt enkelt.
Detta i kombination med en XBEE modul borde gå att få igång relativt enkelt.
@jappelino_1: Varför ska han byta till en helt annan MCU tycker du? En PIC16F690 som följer med start-kitet är ju inte direkt något fartmonster så något "klenare" behöver han väl knappast? Särskilt inte när han redan har bitarna...
Jag skulle personligen rekommendera en av de lite "smartare" radiosändarna (om du väljer den vägen) istället för de riktigt billiga. Det är klart att de kostar några spänn till men i mitt tycke är det väl värt det för att slippa lite huvudvärk. Swech har ett par modeller som jag inte testat personligen:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... x&cPath=52
Sen finns ju de klassiska Xbee-modulerna som kommer i en bunt olika varianter beroende på behov.
Jag skulle personligen rekommendera en av de lite "smartare" radiosändarna (om du väljer den vägen) istället för de riktigt billiga. Det är klart att de kostar några spänn till men i mitt tycke är det väl värt det för att slippa lite huvudvärk. Swech har ett par modeller som jag inte testat personligen:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... x&cPath=52
Sen finns ju de klassiska Xbee-modulerna som kommer i en bunt olika varianter beroende på behov.
-
Sorry, såg inte att han redan hade CPU delen. Kanske är XBEE inte heller den allra enklaste lösningen om det ska fungera som någon slags relä
med trådlös överföring.
Det här går naturligtvis att lösa på fler sätt, roligast skulle jag tycka är att använda två CPUer.
Sedan kan man ju diskutera om fyrkaraktärerna ska ligga hos sändande eller mottagande enhet.
En variant är att kunna ladda ner fyrkaraktärerna och sedan "enabla" dem med enkla komandon.
Men det är kanske att göra uppgiften lite för omständig.
med trådlös överföring.
Det här går naturligtvis att lösa på fler sätt, roligast skulle jag tycka är att använda två CPUer.
Sedan kan man ju diskutera om fyrkaraktärerna ska ligga hos sändande eller mottagande enhet.
En variant är att kunna ladda ner fyrkaraktärerna och sedan "enabla" dem med enkla komandon.
Men det är kanske att göra uppgiften lite för omständig.
-
Nu vet jag ju inte vad ni har för utrustning i fyren. Men jag utgår från att det sitter en PIC där. Då hade jag valt tranceivrarna från Swech. Går att koppla direkt till PICen i fyren och går att koppla till serieporten på en PC via en MAX232 eller motsvarande. Behövs alltså ingen PIC på sändarsidan. Bara att skicka kommandon seriellt via Hyperterminal eller likanande program. Går ju sedan att skriva ett snyggare styrprogram för PCn om det finns kompetens till detta.
Sändarna/mottagarna från Kjell skulle också kunna vara en lösning men den är lite jobbigare då man helst kör den med encoder/decoder-kretsar (typ HT12). Blir nog inte billigare heller med tanke på att det dessutom ingår antenn i tranceivrarna från Swech.
Har använt båda lösningarna.
Sändarna/mottagarna från Kjell skulle också kunna vara en lösning men den är lite jobbigare då man helst kör den med encoder/decoder-kretsar (typ HT12). Blir nog inte billigare heller med tanke på att det dessutom ingår antenn i tranceivrarna från Swech.
Har använt båda lösningarna.