Jag har googlat runt en del på dimmers.
Förr vet jag att man hade olika dimmers beroende på vad man skulle dimmra. Men numera verkar dom flesta dimmers fungera för allt.
Som denna.
http://elbutik.se/product.html/tryckdim ... ory_id=313
Denna kallar dom för tarnsistordimmer:
http://elbutik.se/product.html/eljo-tre ... ory_id=313
Finns det ens olika sorters dimmer numer, eller är alla transistordimmers?
Hur fungerar dimmers?
Re: Hur fungerar dimmers?
Nästan alla fungerar vid att man har en TRIAC som är av i vanliga fall. När man trigger den går den på och leder och leder så länge som strömmen igenom den är över ett visst nivå.
Då man dimmar 230Vac kommer den att stängas ner varje nollgenomgång, alltså släcka 100gg/sekund vid 50Hz.
För att dimma 50% fördröjer man sedan triggerpulsen ("startsignalen") 5ms från nollgenomgång, alltså är den då av 5ms, slås på i 5ms innan den stänger av pga. att strömmen blir under hållströmmen pga. nollgenomgång.
Vid att variera fördröjningen för tillslag kan man alltså styra dimningsgraden, lång fördröjning = mycket dimning.
Sedan är detta med "transistordimmer" nog ett påfund från någon okunnig, det går att använda transistor men TRIAC är billigare och därför vanligare och efter vad jag kunde se menades det att den var användbar till de elektroniska halogenlampa-nätdelar som är dimbara.
Då man dimmar 230Vac kommer den att stängas ner varje nollgenomgång, alltså släcka 100gg/sekund vid 50Hz.
För att dimma 50% fördröjer man sedan triggerpulsen ("startsignalen") 5ms från nollgenomgång, alltså är den då av 5ms, slås på i 5ms innan den stänger av pga. att strömmen blir under hållströmmen pga. nollgenomgång.
Vid att variera fördröjningen för tillslag kan man alltså styra dimningsgraden, lång fördröjning = mycket dimning.
Sedan är detta med "transistordimmer" nog ett påfund från någon okunnig, det går att använda transistor men TRIAC är billigare och därför vanligare och efter vad jag kunde se menades det att den var användbar till de elektroniska halogenlampa-nätdelar som är dimbara.
Re: Hur fungerar dimmers?
Framkantsdimmer = tyristor eller triacdimmer, sinuskurvan kapas i framkant.
Bakkantsdimmer = transistordimmer, sinuskurvan kapas i bakkant.
Bakkantsdimmer = transistordimmer, sinuskurvan kapas i bakkant.