Detta är ju en djungel, och jag vet inget bra sätt att få fram vilken krets som passar bra med mina förutsättningar, att bara sitta hos $RANDOM tillverkare och läsa igenom alla deras stegmotorelaterade datablad är inte så kul, även om jag ägnat en del åt kvällen till det idag.
Jag skulle vilja ha en som gör "allt", där jag kopplar in drivspänning, och en stegmotor och sen kan jag mata in step/dir och välja microsteps och liknande,
detta borde ju vara en tämligen svälvklar sak, men verkar ganska ovanlig, den enda jag hittat som verkar göra just det är allegros A3967, den är dock halvdyr, och driver bara en stepper per krets, vilket snabbt blir ännu dyrare, dessutom är det allegro vilket jag inte så så värst förtjust i.
Är det nån som känner till en motsvarande av annat fabrikat ? typ ST eller TI kanske ?
Om man måste koppla den genom nån ULN eller nåt som "drivsteg" är det inte hela världen.
Val av stegmotorkrets
Re: Val av stegmotorkrets
Du säger inte så mycket om hur mycket ström du vill köra, eller om den skall klara Bi/Uni-polärt (eller båda).
Men några ideer är:
L297 är ju en klassiker.
En "Doldis" är den gamla PBL3717 som kan köpas för 13:- st på belganet surplus. (Obs går åt två per motor).
Sen finns ju en uppsjö modernare, men då blir det ju dyrare som du redan sett.
Men några ideer är:
L297 är ju en klassiker.
En "Doldis" är den gamla PBL3717 som kan köpas för 13:- st på belganet surplus. (Obs går åt två per motor).
Sen finns ju en uppsjö modernare, men då blir det ju dyrare som du redan sett.
Det handlar om låga strömmar, men efterssom jag inte valt motorer än så vet jag inte exakt,
Bipolär eller unipolär, tja, helst båda
dom motorerna som jag försöker labba med just nu är dock bipolära.
L297 är ju en klassiker, men brukar ju kombineras med en L298 som driver, och då blir det ju lite stort, och halvdyrt..
PBL3717 har jag inte stött på innan, men den kräver väl mer extralogik om jag fattade databladet rätt ?
Det lutar nog mest åt att försöka få hem ett par allegrokretsar och testa lite med dom. (allegro verkar dock ha lagt av med samples från centralt håll, men dom var ju ändå rätt jobbiga, så det är nog enklare att skippa samples och handla på elfa eller nåt.)
Bipolär eller unipolär, tja, helst båda

L297 är ju en klassiker, men brukar ju kombineras med en L298 som driver, och då blir det ju lite stort, och halvdyrt..
PBL3717 har jag inte stött på innan, men den kräver väl mer extralogik om jag fattade databladet rätt ?
Det lutar nog mest åt att försöka få hem ett par allegrokretsar och testa lite med dom. (allegro verkar dock ha lagt av med samples från centralt håll, men dom var ju ändå rätt jobbiga, så det är nog enklare att skippa samples och handla på elfa eller nåt.)
Jag har testat många olika kretsar för stegmotorer genom åren. Jag har dock fastnat för ON Semiconductors olika varianter. kika lite på deras hemsida http://www.onsemi.com/PowerSolutions/pa ... .do?id=407
En krets jag kan rekommendera är AMIS-30512 (max 0.8A) alternativt AMIS-30522 som klara 1.6A.
Båda dessa har Step/Dir ingångar samt flera parametrar som kan sättas via SPI register.
Dessa kan också samplas från hemsidan.
En krets jag kan rekommendera är AMIS-30512 (max 0.8A) alternativt AMIS-30522 som klara 1.6A.
Båda dessa har Step/Dir ingångar samt flera parametrar som kan sättas via SPI register.
Dessa kan också samplas från hemsidan.
Har testat L297/298 och även A3967, enkla att komma igång med
men av båda sorterna har många chip dött för mig (trots väldigt bra kylning)
Är sugen på att testa att köra med DRV8811 som ger 2.5A per lindning i motorn och microsteg, har dock inte tagit tag i att testa det ännu..

Är sugen på att testa att köra med DRV8811 som ger 2.5A per lindning i motorn och microsteg, har dock inte tagit tag i att testa det ännu..
L6208 har jag helt lyckats missa fast jag varit inne och letat hos ST.. lustigt nog hittar jag den inte nu heller annat än om jag sökte direkt på beteckningen, märkligt.. men den verkar ju vara trevlig, beställde ett par samples på den så får vi se.
ON-kretsarna verkade också trevliga, tills man såg att dom bara fanns i skumma kapslingar.. eller ja, relativt iaf.. ska dock kolla mer på dom med.
DRV8811 verkade också ok, fast finsn inte hålmonterad.. men kan gå ändå.
ON-kretsarna verkade också trevliga, tills man såg att dom bara fanns i skumma kapslingar.. eller ja, relativt iaf.. ska dock kolla mer på dom med.
DRV8811 verkade också ok, fast finsn inte hålmonterad.. men kan gå ändå.