Hej. Hur gör ni när ni skall skapa en egen *.I-fil utifrån en körkåd? Vilket testprogram i vilket språk sparar ni filerna för att fräsen inte skall klaga.
Alla *.I och *.H -filer jag försöker skapa eller ändra något större i blir korrupta. Då använde jag vanliga "Anteckningar" i windows. Hur gör ni era filer? Man skall väll inte behöva stå vid terminalen och knappa? Vet att jag tagit upp detta förut, men provar igen.
Program för att skriva/skapa egenskivna *.I/*.H-filer.
Re: Program för att skriva/skapa egenskivna *.I/*.H-filer.
Nu är jag kanske ute på tunn is.... *.I & *.H filer är väl binär filer till C för att skapa program, så om du ska fräsa något bör du ha en text fil med ISO/G kod som följer den kod dialekt som ditt fräs program använder.
Om det handlar om textfiler så är notepad++ ett utmärkt verktyg. Är det binärer är det naturligtvis lurigare....
http://notepad-plus-plus.org/
http://notepad-plus-plus.org/
Om filerna blir korrupta kan det bero på att t.ex. radbrytstecknena skiljer mellan Anteckningar och fräsens styrprogram. Anteckningar lägger in två tecken för varje radbrytning, medan Linux (och kanske fräsen) brukar använda bara ett tecken för radbrytning.
Notepad++ kan läsa och spara båda typerna av radbrytningar.
Notepad++ kan läsa och spara båda typerna av radbrytningar.
Tack. Tror nog jag börjar få koll på detta nu. Även med anteckningar. Men jag skall prova Notepad++ som du nämnde. Så kanske jag slipper mysko tecken som felar också.
Vill man se alla tecken i en fil så kan man ju ladda hem TotalCommander eller något liknande, fanns som Norton Commander på DOS-tiden. Sen bara klicka på "F3 Visa", sen "Inställningar" på menyraden därefter "3 Hexadecimalt" då syns alla tecken....
Jag säger samma sak som i förra tråden. (Fast det struntade du i)
Posta fungerande samt icke fungerande G-kod här i tråden.
Posta fungerande samt icke fungerande G-kod här i tråden.