Jag tänkte bygga delningsfilter till ett par högtalare. Kondningarna som jag har tänkt använda (ellyter) har legat oanvända i drygt två år och de behövs därmed formeras. Om jag inte har fått allt om bakfoten så går proceduren ut på att man kopplar kondningen till ett labbaggregat, ställer in märkspänningen och mäter sedan strömmen. Formeln går väl något i stil med att I = F*V, vilket betyder att i detta fallet så ska strömmen bli 68*10^-6F * 100V = 6,8mA. Kan detta verkligen stämma?
Sen har jag problemet att få tag på ett labbaggregat som kan ge 100V. Måste det verkligen vara märkspänning man lägger på?
Bör man serielkoppla ett motstånd för att vara på den säkra sidan?
Tack på förhand!
Har jag förstått formering av kondningar rätt?
-
Re: Har jag förstått formering av kondningar rätt?
Hej!
Om du skall använda elektrolyterna som filter till likspänningsaggregat kan du formera dem.
Skall du ha dem till delningsfilter i högtalare behövs inte denna åtgärd eftersom det då handlar om växelspänning.
Så egentligen skulle du ha bipolära kondingar (ej polariserade). Meningen är inte att elektrolyterna skall bli uppladdade, utan man använder kapacitansen i kombination med induktanser (spolar).
Speciella "ljudforum" kan nog berätta lite mer om detta skulle jag tro.
/Ingvar
Om du skall använda elektrolyterna som filter till likspänningsaggregat kan du formera dem.
Skall du ha dem till delningsfilter i högtalare behövs inte denna åtgärd eftersom det då handlar om växelspänning.
Så egentligen skulle du ha bipolära kondingar (ej polariserade). Meningen är inte att elektrolyterna skall bli uppladdade, utan man använder kapacitansen i kombination med induktanser (spolar).
Speciella "ljudforum" kan nog berätta lite mer om detta skulle jag tro.
/Ingvar
-
Hej!
Jo, det är till ett par delningsfilter i högtalare så visst kommer det vara växelspänning. Så jag behöver alltså inte formera dem pga. att det är växelspänning det handlar om?
Kondningarna är köpta från hifikit under deras "delningsfilterkomponenter"-sektion så jag hoppas de funkar ändå trots att de inte är bipolära.
De ska sitta i ett par DIY datorhögtalare så jag kände inte för att lägga ut pengar på 20ggr dyrare Audyn Cap polypropylen kondningar.
Jo, det är till ett par delningsfilter i högtalare så visst kommer det vara växelspänning. Så jag behöver alltså inte formera dem pga. att det är växelspänning det handlar om?
Kondningarna är köpta från hifikit under deras "delningsfilterkomponenter"-sektion så jag hoppas de funkar ändå trots att de inte är bipolära.

-
Har du köpt dem som delningsfilterkomponenter är det ingen fara.Vad du då får är de rätta-alltså s.k bipolära elektrolyter.De behöver inte formeras.Om du undrar hur man ser att de är bipolära,så ser man det på att de ser likadana ut i bägge ändarna,plus det att det ofta står "NP" på dem.Betyder "non-polarized".
-
Tog en närmare titt på dem och visst är de bipolära.
Tack Rolf och Ingvar! Nu gjorde ni mitt liv mycket enklare.
Tack Rolf och Ingvar! Nu gjorde ni mitt liv mycket enklare.