Spänningsregulator-krets-fråga...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
NightShift

Spänningsregulator-krets-fråga...

Inlägg av NightShift »

Tjena!!

Håller på att förbereda allt för ett labb-aggr. bygge. Har spanat in en förhållandevis enkel krets där jag kan styra spänning och ström. Vill kunna plocka ut omkr. 150W (5A ialf. max 30V). Schemat på kretsen är ifrån datablad på LM317, och den känns helt ok. Men nu var det så att jag har inte just den effekt-trissan de använder där (MJ4502), utan tänkte använda mig av det jag har närmast likvärdigt. Och det är i såna fall mina BDW52c, som jag har flera...

Frågan som jag är lite osäker på gäller hur skall jag göra med kretsen då jag vill (el måste) parallelkoppla 2st bdw52:er?

De för projektet relevanta skillnaderna mellan de bägge trissorna är egentligen bara att BDW52 klarar max förlust 125W och max kollektorström 15A mot Mj4502:an som klarar 200W och 30A kollektorström. Många andra skillnader, men alla inom ramen för spänningar mm. såvitt jag kan förstå?...

Vad behöver jag göra för att använda två bdw52 istället för MJ4502 i schemat?!

mvh; lite ringrostig med matten...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Spänningsregulator-krets-fråga...

Inlägg av Icecap »

Så länge det är en PNP-transistor som tål effekten och har ung. samma förstärkning är det fritt fram...
NightShift

Re: Spänningsregulator-krets-fråga...

Inlägg av NightShift »

okej, får väl prova mig fram lite... Hittade en annan tråd om det att man ska ha emitterföljar-motstånd för att fördela effekten lika mellan trissorna. Ska läsa på lite, känns det som...
Skriv svar