ATmega168 vs ATtiny

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
ghost_rider

ATmega168 vs ATtiny

Inlägg av ghost_rider »

sitter med en krets som består av en atmega168. Denna krets tolkar några knapptryck och beroende på knappens läge skickar den ut en pwm puls till en leddrivare.
Nu skulle jag vilja göra denna krets lite mindre (helst hade jag kombinerat den med en drivarkretsen direkt), tänkte närmast på en attiny, men har lite frågor. Har inte jobbat med tiny'n innan mer har lagt märke till följade gentemot 168:an.
Ingen extern kristall? bara 8 pinnar. någon som vet vad PWM'ns Hz ligger på ?
någon bra sida som förklarar hur man når de olika egenskaperna hos varje pinne?
Virror
Kontakt:

Re: Atmega168 vs attiny

Inlägg av Virror »

Beror väl på vilken tiny du pratar om? Finns ju ett antal. All info går väl att få ut från databladet?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ja, det var min först tanke också, märkligt
att inte databladet har alla detaljer.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

PWM frekvensen beror ju på hur du programmerar den. Men det finns ju en maxgräns, och det beror på CPU-klockan. I en AVR finns det alltid en inbyggd RC-oscillator som kör på 8 MHz. Sedan kan man räkna ut max PWM-frekvens beroende på vilken upplösning du vill ha etc... om timern ska räkna till 256 betyder det en frekvens på 31.25 kHz. Det borde väl räcka till LED. Du behöver alltså ingen kristall och tjänar ännu mera plats.

Attiny är inte en processor, det är en familj processorer, med olika egenskaper, storlek på kapsel etc. Om det räcker med väldigt få in- och utgångar kan ju en attiny25 kunna göra jobbet.

>någon bra sida som förklarar hur man når de olika egenskaperna hos varje pinne?

Pinnarna fungerar på samma sätt som på en atmega, så det skiljer inget särskilt, förutom att de är färre på de små kapslarna. Det finns 6 användbara I/O pinnar. Om man reserverar resetpinnen till just reset så blir det fem pinnar. Exakt vilken pinne som kan passa som pwm-utgång får du läsa i databladet.
Senast redigerad av jesse 15 mars 2011, 18:07:57, redigerad totalt 1 gång.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Det finns AVRer utan inbyggd oscillator, det kanske bara är äldre men det är en god ide att kolla databladet.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

det var nog 90-tal... så dom behöver vi nog inte bry oss om i det här fallet :)
snigelen

Inlägg av snigelen »

Sen kan man väl tillägga att vissa tinysar (t.ex tiny25/45/85-familjen) har en PLL som kan användas till att köra systemklockan i 16 MHz från RC-oscillatorn (eller mer om man skruvar på OSCCAL) eller till att driva en 8bitars timer i 32 eller 64 MHz för en PWM-frekvens på upp till 250kHz.

Men det var nog inte aktuellt i detta fall?

Sen är det bara för DIP-varianterna som det blir någon storleksbesparing (i rummet) att tala om, för de ytmonterade är det bara några millimeter i sida som skiljer mellan t.ex mega168 och tiny25 (som är lika stora som de på bilden).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

oj, tack för era snabba svar.
ang ytmonterade komp så går de bort tyvärr då jag inte har möjlighet att löda dem korrekt. :/
jag är verkligen inte haj på det dära med att ställa in pcu hastigheten o liknade, har bara laddat in en bootloader på en atmega168 tidigare. Har sökt lite på internet men utan någon större framgång (kanske söker på fel ord)
En annan tanke som har slagit mig är att kombinera min attiny med leddrivarens logik. Tyvärr är komponenterna som sitter på drivaren omärkta men de jag kan se är följande.
leddriver2.jpg
leddriver1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> jag är verkligen inte haj på det dära med att ställa in pcu hastigheten o liknade...

Allt som ens är möjligt att "ställa in" finns beskrivet i databladet.

> Har sökt lite på internet utan någon större framgång...

http://www2.atmel.com/
Slå upp din modell av processor och ladda ner databladen.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

det är väl just de som är problemet, att välja rätt uC för ändamålet.
Får väl gräva ner mig i databladen och läsa mig till vilken som passar mig bäst.
Finns det något sätt att ta reda på vilka komponenter det sitter på den drivaren? eller det är helkört?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> det är väl just de som är problemet, att välja rätt uC för ändamålet.

Många leverantörer (t.ex Microchip för PIC) har någon slags web-verktyg
där man med parametrar kan "zooma" in på intressanta modeller.
Antal pinnar, olika enheter, storlek på minne o.s.v.

Japp :
http://www.atmel.com/dyn/products/param ... ily_id=791
Litte pottigt gränsnitt (man kan enbart sortera, inte selektera/filtrera) men man kan
ladda ner det som Excel och göra sina filtreringar där...
snigelen

Inlägg av snigelen »

Men vad är det du behöver? Ett par knappar och en PWM-utgång? I så fall går det väl med vilken MCU som helst om inte programmet är för stort.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Jag behöver : (som jag har löst det)
1pwm utgång
2-3 digitala ingångar
3 digitala utgångar

(om man skulle intregera det med en LED driver så behöver man såklart fler)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det är ju bara att räkna...

3 in + 3 ut + 1 pwm = 7 I/O får inte plats på en attiny25/45/85 (som jag skulle rekommendera)
2 in + 3 ut + 1 pwm = 6 I/O räcker precis med en Attiny25/45/85 om man kan tänka sig att resetfunktionen försvinner (den går då inte att programmera om efter det, inte med "vanlig" programmerare i alla fall).

Det bästa kanske är att du väljer bort en av utgångarna till en början, som du, när du testat och är nöjd med programmet, lägger på resetpinnen.

Jag tycker ändå du ska köpa en ytmonterad och testa. De är inte svårare att löda än hålmonterat. Vanlig lödkolv duger utmärkt. En lupp kan dock vara till hjälp. Om nu storleken är så viktig tycker jag absolut inte att du ska dra dig för det.
Video: löda SOIC
bearing

Inlägg av bearing »

Dock, när det gäller 8-pinnarna, så är ju DIP-varianten knappt större än den ytmonterade, eftersom att Atmel använder bred ytmonterad kapsel. Men jag håller med om att det inte är så svårt att löda.
Skriv svar