Mach3 vs. Kcam - någon som har utvärderat?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech

Mach3 vs. Kcam - någon som har utvärderat?

Inlägg av NeoTech »

Sitter o leker med Mach3 demon, well. det är ett trevligt program, bra med skinning möjligheter, verkar vara komplett.
Men det är jevulskt rörigt i sitt standardutförande..

Kcam då, enkelt... lite för enkelt kanske t.om. Men så har jag svårt o få ut filer från cam beredningen till Kcam som funkar
bra. Får ofta manuellt korrigera Gcode filerna.

Vet inte, vad är o föredra tro? någon mer här som testat båda och kunnat dra någon bättre slutsats än mig?!
hummel

Re: Mach3 vs. Kcam - någon som har utvärderat?

Inlägg av hummel »

Det som verkar saknas i Kcam som jag behöver:
Inget stöd för SmoothStepper och PoKeys.
Brains eller liknande.
Charge Pump.

Så därför har jag aldrig själv testat Kcam.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Som att jämföra en 'bil' med en Trabant med punka på alla däcken.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

hummel skrev: Eftersom det är ett "motion device", dvs den del som generar pulståget till stegmotererna så blir det märkbart bättre jämfört med att använda parallellporten. Du avlastar datorn eftersom drivern i Mach3 inte in körs, mindre kraftfull dator kan användas.
Inga problem att installera om du läser bruksanvisningen.

Hoppas detta hjälper dig.

Förresten är det inte bättre att vi tar detta i forumet så att alla kan ha nytta av informationen?
I mach3s ände då uppfattas den rakt av som en parallell port då bara? Jag läste några tutorials på Smoothsteppern och sedan kollade jag även på KFlop och de verkar jue vara jämförbara produkter..

Kör du med ett breakoutboard mellan smoothsteppern och motorerna sedan då eller?
hummel

Inlägg av hummel »

Smoothsteppern uppfattas som 2 st parallellportar, så det finns lite fler I/O jämfört med en
Ritar just nu ett BoB som jag monterar Smoothstepper och PoKeys55 på.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Kan man koppla ett sånt där C6 speed control kort via en smoothstepper då? Eller hur gör du för o sköta spindel hastigheten?
Jag tänkte koppla ett C6 kort på min Bf20 maskin direkt på potten i strömlådan för o kunna få spindelkontroll från mach3.
Men frågan är väl om det är praktiskt möjligt när man passerar en motion controller först.

Smoothstepper + BoB verkar jue dock va de smidigaste. för bara kunna hooka ihop saker snabbt.
Mitt BoB kort har jue spindel hastighets pinnar och limit switcharna ombord, så vore jue gött om de gick o nyttja direkt.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kflop är enormt mycket kraftfullare än Smoothstepper, den har inbyggd servoloopkontroll och en massa annat medan SS är en enklare typ av kontroller, dock mycket enkel att använda och konfigurera och mycket billigare.

Smoothstepper är som sagt två parallellportar men utöver det har den en port som kan användas som två encoders eller sex extra i/o.
Port 2 kan dessutom konfigureras för mpnga fler ingångar än en vanlig parallellport, tror det blir 11 ingångar så det räckte mer än väl för min maskin med fyra stegmotorer, fyra sensorer, MPG/handkontroll med en encoder och sju ingångar och "auto zero"-ingång och jag har till och med några 8i/o kvar. EDIT: och spindel av/på också. Samt Nödstopp.

Jag har byggt en maskin med SS och gillar den men jag är sugen på att köpa en kflop + kanalog till nästa, vi får se!
Kflop verkar vara gjort av ett mer seriöst företag och produkten känns mer genuin och industriell, SS support och manual är under all kritik men pris och enkelheten att sätta upp systemet övervägde för mig som förstagångsCMCmaskinist! :)

Hummel: Är det något du skulle kunna dela med dig av så är det klart intressant!
Senast redigerad av dar303 16 mars 2011, 21:00:32, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ah det vart en beställning på en Smoothstepper och ett C6 variable speed controller board samt lite sladdar från cnc4pc här nu ikväll.
Känner att jag slipper trassla mindre på dator fronten och kan använda min tabletpc istället med touch screen för o styra hela ekipaget.

Tablet PCn är en Atom 1.6ghz dualcore med 2gb ram men den har bara USB utgångar, så då kan detta bli en bra lösning för detta. =)

Slänger upp en byggtråd när allting har ramlat in klart här postledes..
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kul, hör av dig om du behöver nån starthjälp sen!
hummel

Inlägg av hummel »

dar303 skrev:
Hummel: Är det något du skulle kunna dela med dig av så är det klart intressant!
Självklart. låt mig rita klart så lägger jag upp schemat här så ni alla kan nagelfara designen och kanske göra den bättre...
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Jahopp, då har man fått ett stycket Smoothstepper 1.2 kort och en C6 spindel kontroller.. - Nu ska vi se om det blir någon magi. =)

dar303, va du villig och ge några pekpinnar på vart man ska börja? =)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ladda hem den installationsanvisning (gjord av en användare) som finns på ss-forumet och ha ss-"manualen" och mach3-manualen som referens.
Ta hem nyaste mach3 och ss pluginen.
Testa!
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ah så långt kom jag.. Installerad o den pratar med datorn o så..
Däremot så är E-stoppen konstant triggad av ngn anledning.. *försöker klura ut varför*
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Har du g540? Den signalen ska vara hög då. Kolla även om du har rätt pinne aktiv för den ingången i mach och om den är aktiv hög eller låg.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

ah nej jag har inte G540n, jag har en sån där kines historia, ngt lite BoB kort och en bunt med drivare, typ som brundin.biz grejer. =)

Men efter o pillat lite på portar o pinnar och läst i typ 4 pdf'r så fick jag den o sluta bråka och kunde "simulera" en axel förflyttning utan o faktiskt ha ngt inkopplat. =)

Testade på skoj lite med KCam oxå, iom det är en windows driver som gör att den uppfattas som två extra parallell portar.. KCam hittar de extra parallell portarna men kan inte utnyttja de extra funktionerna som finns i SS'n utan bara hantera den som just en 2 extra parallell portar.. slutsats värdelöst. ;D
Skriv svar