Vad är kV? (rotationshastighet vs spänning)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Vad är kV? (rotationshastighet vs spänning)

Inlägg av PaNiC »

På modellmotorer specas tydligen vridmoment i kV. Det hade makat sense om det varit kilogram/volt, men tydligen är det rpm/V. En annan är van vid att få vridmoment specat i Nm. Kan någon förklara vad detta betyder och hur man räknar om till Nm?

Motorn jag tittar på är http://radio-controlledmodels.com/produ ... anguage=en .
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Vad är kV?

Inlägg av Meduza »

Som jag har förstått det är det hur många tusen varv per minut per volt den gör obelastad...
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Re: Vad är kV?

Inlägg av PaNiC »

Är inte det ett ganska oanvändbart sätt att mäta?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vad är kV?

Inlägg av danei »

k står för kilo, vilket är ett prefix för 1000. Det har inget med vikt att göra. Hur fick du in gram i det hela?
Vad de menar är "kilo rmp/volt" Dvs en siffra på fur snabbt motorn snurrar. Det är inget moment.

Hur de får det att gå ihop med "kV" fattar jag inte. kV borde betyda kilovolt, dvs samma sak som 1000volt.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vad är kV?

Inlägg av LHelge »

Kv är mycket riktigt kilo rpm/volt. Det är vid vilket varvtal motorns mot-emk är lika stor som matningsspänningen vilket gör att ingen ström flyter genom motorn och eftersom vridmomentet är proportionellt mot strömmen kan inte motorn fortsätta accelerera.

Om man istället räknar om kV-värdet i radianer per sekund, vi kan kalla det värdet k:
k = kV * 1000 * 2 * pi / 60

så får man en siffra som i en förenklad värld med 100% effektiva supraledande motorer är proportionen mellan både obelastat varvtal/spänning och ström/moment

w = k * U

w = varvtal i rad/s
U = spänning över motorn


T = I / k

T = vridmoment i Nm
I = Ström genom motorn

Vill man vara lite mer exakt och även ta hänsyn till motorns inre resistans R så blir den första ekvationen

w = k * (U - I*R)

Utgår man från att inskickad effekt är llika men utgående effekt så kan man se att denna konstant är densamma för varvtal och vridmoment.

P = U * I = w*T + R*I^2

Matteövning för den intresserade att bevisa sambandet genom denna ekvation.

I de flesta datablad för motorer finns det två olika värden på kV och kT (varvtal- och vridmomentskonstanter) Men det beror ofta på att det är olika enheter och att det finns en viss intern friktion i motorn som jag har försummat här.
bearing
Inlägg: 11339
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vad är kV?

Inlägg av bearing »

Varför skulle KV vara oanvändbart?
Det är så klart väldigt viktigt att veta vilket varvtal motorn får vid aktuell drivspänning. Eller missförstod jag din fråga?

I akademiska sammanhang har motorkonstanten k för en motor enheten Vs (volt*sekund), vilket är samma sak som enheten Nm/A. Enheten är Vs eftersom att den beräknas k=U/ω, vilka har enheterna V respektive radianer/s.

I RC-sammanhang anges k_V (k med index V), vilket är inversen av k, och med enheten RPM för varvtalet istället för radianer/s. Det är ganska enkelt att räkna om k_V till k. k = 60 / (2*pi*k_V)

För din motor är alltså k = 60 / (2*pi*1700) Nm/A (alt. Vs).

Jag tror att en del (eller kanske de flesta) RC-motortillverkare anger KV som RPM/V när motorn är belastad. Så värdet KV kommer ge ett fel på en 10-20% om det räknas om till Nm/A.

EDIT: Helge har skrivit en förklaring ungefär samtidigt som mig, med skillnaden att "hans" k är inversen av "mitt" k.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Re: Vad är kV?

Inlägg av PaNiC »

Men dessa motorer är väl inget annat än vanliga trefasmotorer egentligen?
Då är varvtalet beroende av frekvensen också. Hur kan man då säga att motorn får ett varvtal vid en spänning, såvida det inte är max varvtal vid den aktuella spänningen?
EBD
Inlägg: 126
Blev medlem: 10 maj 2006, 18:50:48
Ort: Sundsvall

Re: Vad är kV?

Inlägg av EBD »

LHelge skrev:Kv är mycket riktigt kilo rpm/volt.
Jag håller inte riktigt med om att det är kilorpm/V, det är väl bara rpm/V? Skulle gå otroligt snabbt annars med motorer som kan vara upp till och säkert över 10000 kV.
SvenW
Inlägg: 1124
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Vad är kV?

Inlägg av SvenW »

I akademiska sammanhang har motorkonstanten k för en motor enheten Vs (volt*sekund), vilket är samma sak som enheten Nm/A. Enheten är Vs eftersom att den beräknas k=U/ω, vilka har enheterna V respektive radianer/s.
Tänk om tillverkare och handlare kunde skriva som akademiker, alltså konsekvent använda SI-enheter.
Men då skulle väl det tekniska bli alltför enkelt.
Och kanske alltför svårt att lura sina kunder. :(
bearing
Inlägg: 11339
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vad är kV?

Inlägg av bearing »

PaNiC skrev:Men dessa motorer är väl inget annat än vanliga trefasmotorer egentligen?
Då är varvtalet beroende av frekvensen också. Hur kan man då säga att motorn får ett varvtal vid en spänning, såvida det inte är max varvtal vid den aktuella spänningen?
Ja, de är trefas synkronmotorer. Men fartreglaget används som en elektrisk kommutator, vilket gör att kombinationen följer samma regler som en borstad likströmsmotor. Fartreglagen reglerar inte hastigheten genom att ändra frekvensen, utan de reglerar pulskvoten, och låter sedan motorn varva så mycket den kan med aktuell pulskvot och belastning.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2566
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Re: Vad är kV?

Inlägg av PaNiC »

bearing, så det är något som förutsätts i användandet av dessa motorer, och det är därför man räknar på det här sättet?
bearing
Inlägg: 11339
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Vad är kV?

Inlägg av bearing »

Ja, det är så jag uppfattar det. Men även om motorn frekvensstyrs är ju den här konstanten ändå betydelsefull eftersom att den berättar hur mycket spänning motorn generar vid olika varvtal, vilket bestämmer hur mycket spänning motorn klarar vid olika frekvenser.
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Vad är kV?

Inlägg av xxargs »

när vartalet är så högt att motorns EMK är samma som spänningen som matar motor så går ingen ström till motorn och därmed heller ingen moment som driver motorn och den varvar inte upp mer.

varvar man den högre än spänningen så kommer motorn att börja agera generator istället om den elektriska kommunteringen hanterar det med omvänd strömriktning.

kort sagt så säger värdet väldigt mycket hur fort en sådan motor kan varva vid en given inspänning och också karaktären av motorn om man också känner till maximal ström motorn hanterar - dom med höga kV-värden indikerar att dom är högvarviga med liten vridmoment och dom med låga värden är ganska starka momentmässigt men snurrar långsamt
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Vad är kV?

Inlägg av MadModder »

K står inte för någonting i det här fallet, utan k är en konstant, vilken har storleken motsvarande det tal som anges för respektive motor. V efter talar om att det är en konstant man ska multiplicera med tänkt drivspänning.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Vad är kV?

Inlägg av danei »

Vilket är ett helt galet sätt att skriva det på.
Skriv svar