Finns det USB3 -> FW adapters?
Finns det USB3 -> FW adapters?
Hej på er,
Är det någon som vet om det finns USB3 -> FW400 eller 800 adapters någonstans?
Jag har sökt och frågat runt men inte hittat något.
Är det någon som vet om det finns USB3 -> FW400 eller 800 adapters någonstans?
Jag har sökt och frågat runt men inte hittat något.
-
Barry_Lyndon
- Kontakt:
Re: Finns det USB3 -> FW adapters?
Nu kan jag inte USB3 särskilt bra, men USB och FW är helt skilda topologier, så nån direkt adapter är inte möjlig (om dom inte ändrat radikalt i USB3). Bla kan man med FW koppla ihop enheter utan nån dator inblandad. Jag vet jag sett något slags specialadapter för videofångning, men jag misstänker att den i princip rippar videoströmmen från FW och emulerar en usb-videoenhet.
Vad är det du vill åstadkomma med adaptern?
/Andreas
Vad är det du vill åstadkomma med adaptern?
/Andreas
- ochkl0620
- Kontakt:
Tja!
Nu har jag inte koll på fw direkt men jag har ett par fw pci kort liggandes om du är intresserad?
Nu har jag inte koll på fw direkt men jag har ett par fw pci kort liggandes om du är intresserad?
ochkl0620: Det är till en laptop så det funkar inte, men tack ändå.
Den saknar även PCI-e så det är kört där med.
Barry: Jo, jag vet att det är helt olika teknik. Jag tänkte om det fanns något liknande de där USB > RS232.
En liten kabel med en krets på alltså.
Den saknar även PCI-e så det är kört där med.
Barry: Jo, jag vet att det är helt olika teknik. Jag tänkte om det fanns något liknande de där USB > RS232.
En liten kabel med en krets på alltså.
- ochkl0620
- Kontakt:
Okki.
Hittade iaf lite intressant info här
Kan vara bullshit, är inte säker.
http://www.ehow.com/firewire-usb-converter/
Hittade iaf lite intressant info här
http://www.ehow.com/firewire-usb-converter/
- ochkl0620
- Kontakt:
Om denna är kompatibel med USB.3 vet jag inte men...
http://viewitem.eim.ebay.se/14M-USB-to- ... 47530/item
http://viewitem.eim.ebay.se/14M-USB-to- ... 47530/item
Jag tror tyvärr inte någon av de varianterna kommer fungera.
Jag behöver en omvandlare som går från USB3 jacket på laptopen och blir en FW i andra änden.
Det kanske inte finns helt enkelt. Inte ännu åtminstone.
Jag behöver en omvandlare som går från USB3 jacket på laptopen och blir en FW i andra änden.
Det kanske inte finns helt enkelt. Inte ännu åtminstone.
är inte USB3-master bakåtkompatibelt med USB2 och USB1.1 ???
dvs till FW till USB2-konverter borde gå till en laptop med USB3-ingång om USB3 är bakåtkompatibel för att hantera USB2 och USB1.1 utrustning.
att sedan USB-protokollet suger som sådant när det gäller realtidsegenskaper är en annan sak.
att sedan USB-protokollet suger som sådant när det gäller realtidsegenskaper är en annan sak.
Aha, då är jag med.
Det verkar vara kört i vilket fall.
Jag läste på en hemsida (focusrite) att det inte funkar att köra med adapters.
Troligtvis får man vänta tills industrin kommit ikapp och börjat tillverka flerkanals ljudkort med USB3.0 stöd.
Det verkar vara kört i vilket fall.
Jag läste på en hemsida (focusrite) att det inte funkar att köra med adapters.
Troligtvis får man vänta tills industrin kommit ikapp och börjat tillverka flerkanals ljudkort med USB3.0 stöd.
Leksaksindustrin ska först glömma bort USB. Det kan ta ett långt tag 
Klart det går att koppla ihop USB3 och FW. Men det kräver någon form av inbyggd processorkapacitet som paketerar om kommunikationen. Och om det inte finns färdigt, såsom det ser ut. Så får du väl se det som ett EF projekt..
Ett förslag är:
* USB transceiver (eller MCU med inbyggd dito)
* Mikrokontroller, 32-bit version.
* FW transceiver
* Elenergin från USB sidan
Svårigheten kan vara dom höga hastigheter som krävs och impedansmatching osv..
Klart det går att koppla ihop USB3 och FW. Men det kräver någon form av inbyggd processorkapacitet som paketerar om kommunikationen. Och om det inte finns färdigt, såsom det ser ut. Så får du väl se det som ett EF projekt..
Ett förslag är:
* USB transceiver (eller MCU med inbyggd dito)
* Mikrokontroller, 32-bit version.
* FW transceiver
* Elenergin från USB sidan
Svårigheten kan vara dom höga hastigheter som krävs och impedansmatching osv..
-
Barry_Lyndon
- Kontakt:
Det luriga tror jag är att FW stöder nåt dom kallar "isochron" kommunikation, dvs att en fw-enhet är garanterad en viss tid på bussen, för att undvika hack vid t.ex. video eller audioöverföring. Vet inte hur det är med 3:an, men tidigare usb-standarder har inte haft den finessen. Nu kanske man kan strunta i det när det gäller en adapter som i huvudsak kommer jobba med ett kort på en ensam buss, men det kanske blir problem, vad vet jag.
I övrigt är nog (tyvärr) blueints lösning den enda framkomliga om du vill koppla in ett FW-ljudkort till en laptop utan FW eller möjlighet att expandera med FW-kort. Med ett semi-pro kort med flertalet in/utgångar på fw-sidan (utgår från det när namnet focusrite dök upp) tror jag det ställer tuffa krav på både hårdvara och drivrutiner, inte minst vad gäller latencyn.
På nåt sätt måste du också ha en drivrutin för fw-kortet i själva adaptern, eftersom den behöver veta hur den ska initiera ljudkortet och ställa in eventuell mixer och samplingsfrekvens mm. Låter som en värdig utmaning iofs
.
/Andreas
I övrigt är nog (tyvärr) blueints lösning den enda framkomliga om du vill koppla in ett FW-ljudkort till en laptop utan FW eller möjlighet att expandera med FW-kort. Med ett semi-pro kort med flertalet in/utgångar på fw-sidan (utgår från det när namnet focusrite dök upp) tror jag det ställer tuffa krav på både hårdvara och drivrutiner, inte minst vad gäller latencyn.
På nåt sätt måste du också ha en drivrutin för fw-kortet i själva adaptern, eftersom den behöver veta hur den ska initiera ljudkortet och ställa in eventuell mixer och samplingsfrekvens mm. Låter som en värdig utmaning iofs
/Andreas
I princip varenda USB "ljudkort" har stöd (krav!) för isokronöverföring. Det var en stor stötesten på FreeBSD länge. Så jag vet 
Ja, USB stödjer BULK, INTERRUPT och ISOCHRONOUS överföringsmod. BULK är väl det vanligast, typ för diskar, interrupt för vissa HID tror jag och ISOCHRONOUS för sånt som behöver en dedikerad bandbredd.