Backup av CNC-system
Backup av CNC-system
Jag är på gång att köpa en fräsmaskin framåt sommaren.
Maskinen är i full drift nu, och jag ska själv plocka ut den så småningom.
Nu funderar jag på vilka förberedelser man ska göra medan maskinen fortfarande är i drift?
Det första jag tänker på är att försöka tanka ur parametrarna ur styrsystemet.
Jag skulle vilja undvika det eviga problemet med att battribackupen tar slut vid lagring av systemet.
Hur löser man det? Kan man montera någon form av batteriladdare som underhåller batteriet?
Vad är det mer att tänka på? När kabeln väl är urkopplad är det för sent.
Maskinen är i full drift nu, och jag ska själv plocka ut den så småningom.
Nu funderar jag på vilka förberedelser man ska göra medan maskinen fortfarande är i drift?
Det första jag tänker på är att försöka tanka ur parametrarna ur styrsystemet.
Jag skulle vilja undvika det eviga problemet med att battribackupen tar slut vid lagring av systemet.
Hur löser man det? Kan man montera någon form av batteriladdare som underhåller batteriet?
Vad är det mer att tänka på? När kabeln väl är urkopplad är det för sent.
Re: Backup av CNC-system
Jag förmodar att du tänker tanka ur parametrarna via en serieport? Kolla i så fall upp vilka parametrar som ställer in baudrate, port, stoppbitar etc och se till så att du kan få in nånting i systemet. Sedan är det bara att tanka ur dem. I 8M är det väl inte så fasligt många parametrar. Men om du tappar batteribackupen så måste du ju ställa in parametrarna för serieporten innan du får in nånting så det kan vara bra att ha lite koll på dem innan. Jag har en maskin med 8T på och det är väl snarlikt men jag vet att det inte är helt självklart att få det rätt. Se till att ha en kabel som du vet funkar också.
Jag tvivlar på att det finns serieport. Då borde det inte ha funnits behov av en BTR-box.
På mitt Fanucsystem, utan serieport, där är även Facitporten ansluten till BTR-boxen, för tankning åt motsatt håll.
Det kanske är så pass få parametrar att man kan handskriva av dem från bildskärmen?
Har du serieport på 8T?
På mitt Fanucsystem, utan serieport, där är även Facitporten ansluten till BTR-boxen, för tankning åt motsatt håll.
Det kanske är så pass få parametrar att man kan handskriva av dem från bildskärmen?
Har du serieport på 8T?
- DW
- Kontakt:
Byt batteri innan du kopplar loss maskinen oavsett vad du tänkt göra framöver.
Hur man gör vet du antar jag?
Hur man gör vet du antar jag?
vanliga 8 an hadde seriport om jag inte mins fel, har du kollat på den ?
Min 8T har serieport i alla fall. Den har dessutom remsläsare och jag tror den är kopplad seriellt också men det är jag osäker på. Serieportsfunktioner borde finnas inbyggt i systemet. Jag skall försöka hinna med/komma ihåg att kolla på det i morgon på jobbet. Lite skumt det där med BTR-box på den.
Du vill INTE skriva av parametrarna från skärmen. Det är alldeles för många för det.
Du vill INTE skriva av parametrarna från skärmen. Det är alldeles för många för det.
Jag har inte kollat så noga, när var dit, ang. serieport.
Kan det vara så att finns serieport, men att det ej går att köra DripFeed via den?
Det skulle förklara BTR-boxen. Inte säkert att programminnet i systemet har räckt till.
Det bästa vore ju om man slapp ladda om parametrarna vid uppstart.
Har ni några idéer om underhållsladdning an batteriet?
Kan det vara så att finns serieport, men att det ej går att köra DripFeed via den?
Det skulle förklara BTR-boxen. Inte säkert att programminnet i systemet har räckt till.
Det bästa vore ju om man slapp ladda om parametrarna vid uppstart.
Har ni några idéer om underhållsladdning an batteriet?
Min 8T har tre st NiCd-celler i serie dvs 3.6 V. De underhållsladdas ju automatiskt av systemet. Kan hända kan du löda på en kontakt så du kan byta
batterier utan att först koppla ur de gamla? Då kan du ju ladda de andra under tiden som de nya sitter i. Alternativt en batterieliminator men då finns det ju
alltid risk för strömavbrott.
Dripfeed kan ju kanske vara anledningen till BTR-box ja. Vi har en liten knapp på frontpanelen där man kan växla mellan "Tape" och "Mem". Jag har aldrig
provat att köra dripfeed med den men det är ju en svarv så minnet räcker oftast även om det är ganska litet.
batterier utan att först koppla ur de gamla? Då kan du ju ladda de andra under tiden som de nya sitter i. Alternativt en batterieliminator men då finns det ju
alltid risk för strömavbrott.
Dripfeed kan ju kanske vara anledningen till BTR-box ja. Vi har en liten knapp på frontpanelen där man kan växla mellan "Tape" och "Mem". Jag har aldrig
provat att köra dripfeed med den men det är ju en svarv så minnet räcker oftast även om det är ganska litet.
Nu har Sund och jag varit på inspektion av maskinen.
Det sitter 3st laddbara batterier i, Sanyo N1700SCR 1.2V. Dvs 3.6V
Mätte med spänningen tillslagen och det visade 4.25V.
Vad tror ni om att använda en telefonladdare?
Angående parametrarna, ska jag be nuvarande ägare om han kan tanka ur dem.
När man är ovan med systemet misstänker jag att det tar en halv dag att lista ut hur man gör.
10 Aug ska maskinen vara ute.
Det sitter 3st laddbara batterier i, Sanyo N1700SCR 1.2V. Dvs 3.6V
Mätte med spänningen tillslagen och det visade 4.25V.
Vad tror ni om att använda en telefonladdare?
Angående parametrarna, ska jag be nuvarande ägare om han kan tanka ur dem.
När man är ovan med systemet misstänker jag att det tar en halv dag att lista ut hur man gör.
10 Aug ska maskinen vara ute.

Mät spänningen med maskinen avstängd så ser du vilken kondition backup-batterierna har.
Eller fixa en sats friska batterier som du laddar upp externt ordentligt och sen byter du till dem. Då bör du ju ha säker backupspänning tills du har maskinen på plats. Kanske man skulle montera dit en sockerbit som man kopplar lite smart så att det går att koppla in två satser batterier samtidigt. Då kan du ladda dem externt växelvis och behöver inte koppla in matningsspänningen när du skall växla mellan batteripacken.
Ägaren var inte på plats, så vi vågade inte slå ner maskinen totalt, och mäta på accarna.
Det är nog en god idé att byta till nya, innan man kopplar ur maskinen för gott.
Meconer, ingen vet hur länge skåpet kommer att stå förrådat innan det tas i drift igen.
Huvudsaken att batterierna håller tills maskinen är hemma i Säter.
Vad tror ni om att sätta på en telefonladdare under tiden den står förrådad?
Man vet ju hur pålitligt ett telefonbatteri är som legat några år utan underhållsladdning.
Det här lär väl vara samma sak i princip.
Det är nog en god idé att byta till nya, innan man kopplar ur maskinen för gott.
Meconer, ingen vet hur länge skåpet kommer att stå förrådat innan det tas i drift igen.
Huvudsaken att batterierna håller tills maskinen är hemma i Säter.
Vad tror ni om att sätta på en telefonladdare under tiden den står förrådad?
Man vet ju hur pålitligt ett telefonbatteri är som legat några år utan underhållsladdning.

Det här lär väl vara samma sak i princip.
De flesta "telefonladdare" är bara vanliga spänningskällor, ingen laddningslogik alls i dem.... (Om du med telefonladdare menar den du ansluter till din mobiltelefon gjord de senaste 10-15 åren)