akustiskt piano-midi piano hybrid? "silent"

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
fredyy

akustiskt piano-midi piano hybrid? "silent"

Inlägg av fredyy »

har funderat ett tag på att bygga något i stil med ett "silent piano"

tror ni att det går använda delar från midi keyboards till ett akustiskt piano och få liknande funktion? helt enkelt bygga in elektronik osv. i ett existerande piano med liknande funktioner och lösningar för att det hela ska fungera som i länken ovan.

min tanke är att ha kvar de flesta funktioner från ett midi masterkeyboard eller liknande när man integrerat det till pianot.

Tanken bakom det hela är att ta alla fördelar som vanliga och digitala pianon har och sedan kombinera dem!

Det viktiga är:
*Headphone uttag
För att kunna spela natten lång!
*MIDI out
Om man vill koppla in den till datorn t.ex.

Är det ett helt utomjordiskt projekt? Blir det problem att få sensorer att tolka de mekaniska svängningarna från pianot?

brainstorma loss. // fredyy :)
ToPNoTCH

Re: akustiskt piano-midi piano hybrid? "silent"

Inlägg av ToPNoTCH »

Tanken var nog att man skulle komma med positiva råd. :roll:

Men....

Hur hade du tänkt lösa det där med att förhindra klubborna att nå strängarna :humm:
fredyy

Inlägg av fredyy »

det jag tänkt mig är att att sänka ner något som hindrar dem från att nå strängarna. som en tunn planka? eller liknande som tål litegrann och inte får klubborna att studsa tillbaka eller göra ljud ifrån sig.
jannecarlen

Inlägg av jannecarlen »

Jag har ett gammalt Rålin piano från 30-talet. Ganska hopplöst att stämma och mekaniken har sett sina bästa dagar. Jag har stora planer på att riva ut allt inuti och bygga in ett digitalt piano i det. Det gäller att få tag i ett klaviatur som har samma mått som den tidigare och försöka fälla in den där den gamla satt.o.s.v. Det är det svåra. Elektroniken kan ju sitta i stort sett var som helst, högtalarna får man lösa hur dom ska sitta. Ett ganska stort projekt men drömmen finns.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Reklamsnubben (med underbar dialekt/brytning) pratar ju om att det finns sensorer vid varje hammare och inte bara vid tangenterna, eller fattade jag fel?

Den "optimala" känslan borde man väl få om man har sensorer direkt vid varje hammare?

Men, det är väl bara att börja labba med brytare/givare av olika slag för en tangent och känna hur "känslan" blir?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns pianon utan resonansbotten, de låter inte mycket. Skillnaden blir som mellan en akustisk och en elgitarr. MIDIut kanske går att få ut via ljudet.
Skriv svar