Hur svarvar man ner en gängstång? (utan att skada den)
Hur svarvar man ner en gängstång? (utan att skada den)
Tänkte svarva ner en ny gängstång för att använda till Y på min CNC, den som sitter där nu vobblar en del. Det är M10-stång. Om man accepterar lite skador på gängstången är det ju ganska lätt att svarva ner den, men hur gör man om man inte vill skada den men samtidigt få en bra centrering.
Jag testade med att sätta skruven i en förlängningsmutter med ett snitt i, men jag måste ha tänkt helt fel, hur jag än drog så nöp den inte ihop runt gängstången (hade sågat längs med ett hörn). Sen tänkte jag att om jag använder förlängningsmuttern men istället också använder en medbringare som bara ger ett litet märke åtminstone, då borde det funka. Och det gjorde det väl hyfsat på ena sidan i alla fall, den andra visade det sig inte alls bli centrerat på, och jag tyckte verkligen att jag borrade dubbhålen bra (jag körde med roterande dubb).
Sen när jag skulle gänga M8 ute i ena änden så visade det sig att mitt gängsnitt absolut inte klarade av 10.9-gängstången, suck. Ska se om jag kan få tag på ett bättre nån dag.
Så, helt enkelt, hur gör ni om ni vill ha det bra centrerat men inte vill skada gängstången. Det var väl OK att sabba en 20kr stång, men om det är en trapets eller kulskruv, då vill jag inte hamna där igen.
Jag testade med att sätta skruven i en förlängningsmutter med ett snitt i, men jag måste ha tänkt helt fel, hur jag än drog så nöp den inte ihop runt gängstången (hade sågat längs med ett hörn). Sen tänkte jag att om jag använder förlängningsmuttern men istället också använder en medbringare som bara ger ett litet märke åtminstone, då borde det funka. Och det gjorde det väl hyfsat på ena sidan i alla fall, den andra visade det sig inte alls bli centrerat på, och jag tyckte verkligen att jag borrade dubbhålen bra (jag körde med roterande dubb).
Sen när jag skulle gänga M8 ute i ena änden så visade det sig att mitt gängsnitt absolut inte klarade av 10.9-gängstången, suck. Ska se om jag kan få tag på ett bättre nån dag.
Så, helt enkelt, hur gör ni om ni vill ha det bra centrerat men inte vill skada gängstången. Det var väl OK att sabba en 20kr stång, men om det är en trapets eller kulskruv, då vill jag inte hamna där igen.
Re: Hur svarvar man ner en gängstång?(utan att skada den)
Borra/svarva ur en mässing- eller kopparbussning som är snittad. Bara du har en hygglig längd på den, typ 4x diametern så skapar det marginella märken i gängstången.
Annars kan du gänga upp en snittad bit, givetvis kör du allt i samma uppspänning.
Annars kan du gänga upp en snittad bit, givetvis kör du allt i samma uppspänning.
Ja det är ju ett alternativ, synd att jag inte har nåt sånt material hemma.
En förlängnings mutter med tre snitt. Man kan hålla den på plats med gummiband om man delar den helt. Borde klämma åt bra och centrera fint.
Förlängingsmutterns hål verkar inte vara helt centrerat/rakt. Jag har svarvat gängstång genom att dra två förlängningsmuttrar mot varandra på stången, och sedan fäst i chucken. Det är ju väldigt enkelt, och kan fungera om man har tur med muttern, men de flesta gånger jag provat har det inte blivit centrerat.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Sen ska du väl ställa dig frågan, hur ska man staga upp hela axeln för att undvika att den vobblar i svarven. För gör den det så vobblar den för gott innan den är uppriktad.
Re: Hur svarvar man ner en gängstång? (utan att skada den)
Det där kan bli svårt, beroende på hur bra resultat som onskas, och hur bra grejorna är från början.
Massproducerade gänggrejor av industrikvalitet är inte alltid så runda / centrerade / centriska som de ser ut att vara.
Alltså, när man använder en klämmutter (vilket centrerar på ett genomsnitt av stångens gängprofil) är det bra, men det finns inget som garanterar att mutterns gänga är centrerad i sitt ämne från början.
Ifall man spänner på gängstångens ytterdiameter kan man istället upptäcka att stångens gänga inte alltid är centrerad på ämnet, dvs olika djup på olika sidor om stången.
Då wobblar det / ser det ut att wobbla, hur man än gör.
Hm.
.
Massproducerade gänggrejor av industrikvalitet är inte alltid så runda / centrerade / centriska som de ser ut att vara.
Alltså, när man använder en klämmutter (vilket centrerar på ett genomsnitt av stångens gängprofil) är det bra, men det finns inget som garanterar att mutterns gänga är centrerad i sitt ämne från början.
Ifall man spänner på gängstångens ytterdiameter kan man istället upptäcka att stångens gänga inte alltid är centrerad på ämnet, dvs olika djup på olika sidor om stången.
Då wobblar det / ser det ut att wobbla, hur man än gör.
Hm.
.
Så sant, jag gjorde i går så att jag hade roterande motdubb att staga med på arbetssidan, bakom chucken skruvade jag på en mutter som centrerade ganska bra i spindelgenomföringen, men jag har ju tänkt att räta upp stången efter bästa förmåga efteråt. Men nu är den ju körd i alla fall som det ser ut.tecno skrev:Sen ska du väl ställa dig frågan, hur ska man staga upp hela axeln för att undvika att den vobblar i svarven. För gör den det så vobblar den för gott innan den är uppriktad.
Sen var det där med att gänga om stången, det är ju givetvis inte 10.9 som jag skrev tidigare utan 8.8. Det borde väl gå att gänga med vilket skitgängsnitt som helst eller? Mitt är nog sopslut, så frågan är vad jag ska köpa idag, Biltema, Jula, Swedol, Classe, tools? Det sista faller nog på prisnivån dock.
För mig var det väldigt svårt att skära med gängsnittet. Slutae med att jag fick svarva ner diametern innan gängning, så att gängorna bara har halva djupet.
Kanske går det att förändra materialet genom att hetta upp det.
Kanske går det att förändra materialet genom att hetta upp det.
Ja jag funderade också på uppvärmning.
När jag svarvar trapetsskruv så spänner jag bara upp den, rätt mycke yta att få tryck på och skär med mycket måttligt djup. Den lilla skadan som uppkommer är ju på yttersidan på gängan och där ska det vara frigång. Kanske går att lägga en tunn kopparplåt vid chuckbackarna för att slippa skavandet helt?, eller använda mjuka backar? Svarva av vanliga gängstång låter lurigare, om det vore riktigt noga skulle jag nog först spänna upp en förlängningsmutter på en annan gängstång och sen slipa den rund i svarven därefter kapa med tre ej helt genomgågende snitt och sen spänna in gängstången som ska svarvas i denna mutter.
Ska man svarva förlängningsmuttern rund bör det nog göras på den gängstång den ska användas. För som flera har påverkat är det inte säkert att gängan på en vanlig gängstång är centrerad i ämnet.
Jag tackar för många bra svar, känns skönt att veta att det inte bara är jag som är värdelös utan att det faktiskt finns en problematik (eller flera).
Sant, man kanske skulle göra en dub uppspänning med medbringare av muttern för att vara säker på att hålet hamnar i mitten på den tillsvarvade muttern?Nerre skrev:Ska man svarva förlängningsmuttern rund bör det nog göras på den gängstång den ska användas. För som flera har påverkat är det inte säkert att gängan på en vanlig gängstång är centrerad i ämnet.