Hjälp med multimeter

Användarvisningsbild
karlo

Hjälp med multimeter

Inlägg av karlo »

Hej!

Jag är ny i 'branschen' och på forumet. Är väldigt intresserad i ämnet och har en del kul prylar i hemmet.
Jag är dock på jakt efter en Multimeter, mina önskemål är att kunna mäta följande:
resistorer
volt
kondingar
mApmpere
och se om Transistorer har pajjat

Vad tror ni om detta?
http://www.tradera.com/Digital-multimet ... _128454737
http://www.tradera.com/Multimeter-DT-83 ... _128785280
http://www.tradera.com/Multimeter-DT-92 ... _128611447

Kommer mina önskningar infrias med dessa eller måste man ha nåt värre?

Mvh
Ralfo
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Hjälp med multimeter

Inlägg av mrfrenzy »

Välkommen till forumet!

Alla dom där är riktigt billiga kinsemultimetrar, man får vara glad om dom fungerar och lita inte på att dom visar samma värde idag som igår.
Vad du än gör försök inte mäta något annat än klenspänning med en såndär.

Även om du har riktigt låg budget så kan du hitta iaf någorlunda välkända märken som Unitrend,Amprobe, Extech på tex ELFA, Electrokit.
I min bil ligger det tex en 76-043-33 och skramlar.

Här är en jämförelse av en hel mängd billiga multimetrar med bra tips på vad för funktioner man bör kolla på:
EEVblog #91 – $50 Multimeter Shootout
Användarvisningsbild
karlo

Inlägg av karlo »

Aha tack, intressant film! :)

UT33D kan inte mäta kapacistans väl? Då kanske jag måste upp i 400kr-klassen eller?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

UT33D är inget som jag rekommenderar som enda multimeter, det är bara den billigaste jag skulle tänka mig att använda till något.

Fundera på vilka kapacitanser du vill mäta, och om du kanske även vill mäta ESR? Kanske ska du komplettera din multimeter med en ESR-mätare eller en LCR (sök på forumet efter båda dessa förkortningar).
Användarvisningsbild
karlo

Inlägg av karlo »

Mest för att kolla värden på lösa delar. I nuläget tror jag att jag väntar med ESR och LCR :)

Vad tror du om att plocka upp en sån här?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156191376
(gångavstånd från mig)

Eller finns det bättre alternativ i prisklassen?
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

på ELFA kan du för 550:- hitta 10ggr bättre . kors i taket men sant . spendera hellre 200 till så får du en mätare som ger rätt värden . inte med kapitance glöm det . alternativt köp billigaste enkla . öka sen från där när du känner intrumentet inte håller ... för din smak / behov ...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nu är det väldigt kräsna killar som svarat. Så jag får väl vara motpol då. Jag har haft en sån här:
Bild
Och den har dugt i många år för mig. Den saknar visserligen kapacitansmätning, men annars har den varit OK för mina behov. Kanske ett par procents mätfel, men det brukar inte vara så viktigt. Pris ca 50-100 kr.

Nu har jag flera andra multimetrar också, bland annat för att mäta mer exakta spänningar , t.ex. en Fluke 8050A bänkmultimeter. Dessa går att få tag på ganska billigt (400-800 kr) som begagnade.
Bild

Ett bottenköp var väl DVM-5803. Den har många siffror på displayen, men den fladdrar och tar flera sekunder att stabiliseras innan man får ett läsbart resultat. Riktigt dålig produkt.
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jesses översta variant där rekommenderar jag INTE, förutom att dom är felbenägna så visar dom helt sjukt konstiga värden när batteriet blir dåligt. (samma instrument finns säkert med 50 olika märken på.)

..Till skillnad mot mina flukes tex, som kan visa batterisymbol i månader och ändå mäta rätt.
Användarvisningsbild
karlo

Inlägg av karlo »

Tack för svaren

Så alltså denna funkar inte att mäta värdet på kondensatorer med?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =156191376
Jag tänkte mest om man lödit bort ett gäng ur en TV? (det är ju inte alltid man kan se vad som står på dom)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kapacitans 0-20 mikroF +/-2,5%
Jo, du kan mäta kapacitans, dock inte större än 20µF.
Användarvisningsbild
karlo

Inlägg av karlo »

Ja vart lite orolig över 20 µF som övre mätvärde. Det känns lite som det kvittar då med den funktionen
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur stort vill du kunna mäta? Över tex 200µF är inte så där väldigt vanligt på ej så dyra multimetrar vad jag sett och absolut inte över det, rena RCL mätare kan ha 200µF men normalt inte över det om de inte kostar lite förstås då kan de kanske. Men att mäta upp tex en 2200µF konding eller över har jag inte direkt sett någon multimeter som kan det direkt, mer avancerade av känt dyrt märke kanske.
Skriv svar