Mäta extern spänning via ADC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
bos
Kontakt:

Mäta extern spänning via ADC

Inlägg av bos »

Jag har svängt ihop en liten krets med en PIC12F689 med en A/D-ingång. Kretsen ser ut såhär på GP0 (AN0):

Kod: Markera allt

E
        +
        |
       [R]
        |
GP0 ----+
        |
       [T]
        |
        +
       GND
R = motstånd, T = trimpot, E = extern spänningskälla (flytande om inget är kopplat dit). Tanken var att jag skulle koppla in externa batterier med upp till 4.5V spänning (tre AAA i serie, t.ex) och mäta spänningen på den analoga ingången. Batteriets minuspol kopplas till PIC-kretsens jord.

Jag kan inte läsa av andra spänningar än de som kommer från PIC:ens matningsspänning. Alla externa blir noll. Tanken är att motståndet och trimpotten ställs in så att det blir lagom värde på ingången, och en ström kommer ju flyta så fort ett batteri ansluts.

Vad missar jag? Var är min tankevurpa i detta?
bearing

Re: Mäta extern spänning via ADC

Inlägg av bearing »

Jag tror att det är något slarvfel, kopplingsfel, eller bugg i programmet, för i teorin ska det såklart gå. Potentiometern brukar kopplas så att ena änden ansluts till jord, den andra till R, och "visaren" till ingången (kanske är det så du har kopplat, lite oklart från bilden). Det ger konstant resistans i kretsen, istället för en variabel ifall bara visaren och en av de andra anslutningarna på potentiometern används.

Menar du att A/D-omvandlaren ger värden större än 0 ifall punkten E kopplas till matningsspänningen, men inte om E kopplas till ett batteri? i så fall verkar det ju som att det är glapp någonstans i kopplingen till batteriet.
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Det är precis så jag menar. Mätning på matningsspänningen visar (på en LED-display) rätt spänning, modulo lite fluktationer och mätfel från ADC:n, men kopplar jag in batteri blir det exakt "0.0" som output.

Kass kontakt till batteriet har jag inte ens undersökt för jag visste inte om man kunde mäta på externa spänningskällor på detta vis, fast matningsspänningen kopplas in på samma kontakt och där funkar det ju :humm: Batteriet kan ju vara stendött också. Det hade jag inte en tanke på när jag labbade med det här inatt vid halv fyra.

Ska ta mig en närmare titt när jag kommer hem från jobbet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det viktiga är att det finns en spänning mellan "+" och "-" på kontakten.
*Var* denna spänning kommer från är totalt oviktigt. Hur skulle PIC'en
se skillnad på 3V från den ena källan och 3V från något annat ?
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Nu har jag haft möjlighet att använda ett DSO för felsökning, så nu har jag löst problemet.

Gällande batteriet så var det stendött, som jag misstänkte. Lite svårt att ge utslag på ADC:n då... :) Gällande den svängande mätningen så berodde det på att min avkopplingskondensator på matningen var för liten, och eftersom controllern kör på 8MHz så det blev ganska mycket rippel (mellan 350-450mV). Utbytt mot en 100uF och allt funkar prima.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Gällande batteriet så var det stendött, som jag misstänkte.

OK, det var ju bra, i och för sig...

Men jag kan ändå inte låta bli att undra varför man inte helt enkelt
kollar batteriet *innan* man kastar sig över forumet...
bos
Kontakt:

Inlägg av bos »

Jag tror du skärskådar lite för hårt nu, för det var ju inte uteslutande för batteriets skull jag skrev inlägget. Jag misstänkte ju andra fel eftersom matningsspänningen som testmätpunkt visade fel värde, och då spelade det ju ingen roll om batteriet funkade eller inte. Jag visste ju dessutom inte om man kunde mäta externa spänningar på det sätt jag gjort. Har aldrig gjort det tidigare, så det kunde lika gärna ha varit det som var felet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK. :-)
Skriv svar