xilinx VHDL, nybörjare kit? bygga stämapparat? hjälp!!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
tokfan

xilinx VHDL, nybörjare kit? bygga stämapparat? hjälp!!

Inlägg av tokfan »

Tjena!!
Jag har alltid varit helt lost inom det digitala. Läser en VHDL-kurs (xilinx) nu.
Känner mig så sjukt omotiverad och dålig. Jag är intresserad av analog-ljudelektronik.
Men det är ju programmering och digitalteknik som gäller när man söker jobb sen.

Min plan nu är att försöka programmera en stämapparat som jag kan bygga in i min gitarrförstärkare som jag bygger.
Vad behöver jag för utrustning för att göra detta?
Ett kort man kopplar ICn till. En AD-omvandlare. Vad mer? (vart hittar jag dessa saker(gärna så billigt som möjligt)). Använder man bara ett kit och programmerar kretsen med, sedan tar bort den och sen kopplar fast den där man vill ha den?
Säg inte att jag ska ge upp för att det är för svårt för mig! Det jag vill lära mig kan jag lära mig när jag blir riktigt förbaskat peppad och motiverad!
Jag beöver bara lite guidning.

Blir sjukt glad för svar!!!
Användarvisningsbild
stekern

Re: xilinx VHDL, nybörjare kit? bygga stämapparat? hjälp!!

Inlägg av stekern »

Köp nåt billigt dev-kort, t.ex. http://www.digilentinc.com/Products/Det ... rod=BASYS2.
Och ett tillägskort med AD-omvandlare t.ex. http://www.digilentinc.com/Products/Det ... d=PMOD-AD1
eller ett tillägskort med en mikrofon så kan du stämma akustiska gitarrer med: http://www.digilentinc.com/Products/Det ... d=PMOD-MIC

De flesta FPGAer är ram-baserade, dvs de tappar konfigurationen när man stänger av strömmen, man behöver därför ett PROM eller flash som konfigurationen laddas från.
dev-kortet som jag länkade till har ett PROM monterat.
Du programmerar kretsen via USB, allt finns monterat på dev-kortet så det är bara att koppla in det i datorn och använda antingen Impact eller Adept (digilents egna programvara) för att programmera FPGAn eller ladda in konfigurationen i PROMet.

Jag tror du har en bra infallsvinkel, att ge dig på något som du inte tycker är så intressant genom att bygga något som du tycker är intressant av det.
tokfan

Inlägg av tokfan »

pjuh!
där blev det lite mycket!
finns det inget där jag kan använda xilinx som vi sysslar med i skolan?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är det gymnasie eller högskolenivå? ort?
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Det sitter en Xilinx Spartan 3-E FPGA på det kortet jag länkade till.
Vad är det ni har för något i skolan?
Edit: Du får gärna ställa motfrågor på vad som var oklart, så ska det nog gå att räta ut frågetecknen.
tokfan

Inlägg av tokfan »

fy fasen vad schyst!!
I skolan kör vi bara simulatorer hitills.
Jag har varit så pinsamt oengagerad så jag vet så lite så jag knappt vet vad jag ska fråga.
Jag har lab i morgon. Då ska jag höra med läraren ungefär vad det är frågan om, Sen dyker jag upp här med frågor.
hare gött!!
Skriv svar