Håller på att sätta taklist och har ett hörn jag inte blir klok på, tror inte det är geometriskt möjligt att få till en listbit än hur man karvar och har sig. Men, för att spara lite tid (och provbitar...) så funderade jag på om det skulle vara möjligt att göra en 3D modell av det hela.
Finns det något gratis och någolunda enkelt verktyg där man kan lägga in ett par ytor (tak och vägg) samt en listbit?
Någon som är sugen på att modellera får gärna göra det
Jag ramlade på ett intressant open source projekt. Heekscad som är en solidmodellerare. Den bygger på Open Cascade som är en öppen solidkärna.
Det finns också tilläggsmoduler så som t.ex heekscam som ordnar verktygsbanor. Och som sagt. Allt är open source. http://code.google.com/p/heekscad/
Vet inte om den är lämplig i det här fallet men jag tycker det är intressant att det finns open source-lösningar för solidmodellering. Jag hittade den
när jag sökte på lösningar för att beräkna verktygskompenseringsvektorer för ett backplotprogram som jag pysslar med.
Kan bara tala för mig själv nu men Heekscad + Heekscnc, klarar för mig att göra allt som Solidworks + Sprutcam klarade - på den nivån av delar jag pysslat ihop då.. Kräver man mer av sin mjukvara så är studentlicenser på de stora muskel versionerna o föredra. (e inte så svårt o fixa ett csn kort o nyttja studentlicenser)
Har inte riktigt hunnit pilla på det, för att göra det hela enklare kan man se listen som en kvadratisk massiv stav. Denna stav skall i Z-led vara bruten 45 grader och samtidigt luta uppåt 38 grader från horisontalplanet.
Möjligt att man genom att bearbeta bort material på ena halvan kan få till formen på den så att man kan låta den ansluta mot två lodräta ytor (även dom då vinklade 45 grader) - men i verkligheten är det en hålkälslist så det är här jag tror man måste bearbeta bort mer material än vad som finns att tillgå - skulle bara fått se det på bild så jag kan lägga ned projektet