Styrd fräs eller manuell fräs? För/nackdelar..

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
KristianEriksson

Styrd fräs eller manuell fräs? För/nackdelar..

Inlägg av KristianEriksson »

Goddag folket! Har letat runt lite i olika forum och hoppas jag har hittat rätt!

När jag insåg begränsningarna med vinkelslipen

Bild

Och tyckte att trä handöverfräsen med hårdmetall filar inte var att föredra till 10mm rostfritt

Bild

Så har jag insett att jag kommer behöva en riktig fräs, dock vet jag inte om jag ska köpa en styrd eller en manuell med digital. Visst kan man köra en styrd manuellt, men man är jo väldigt begränsad som jag förstått det. Jag har ingen erfarenhet av styrda maskiner iheller men man måste börja någonstans, och då är det kanske lika bra att börja med en styrd? Och om det nu blir så att jag drar åt en styrd, vilken styrning är bra? Vilka maskiner är bra?

Ett par alternativ vilka är typ lika dyra är:

http://www.blocket.se/blekinge/Frasar_3 ... =23_15&w=3 Abene fräsen där, typ vill igentligen ha med borrande pinol.

Eller denna styrda Bridge port fräs vilken jag inte vet mycket om. Det är jo inte precis lika lätt som att hitta "omdömen" som en ipod :wink:

http://www.blocket.se/vasternorrland/Fr ... w=3&last=1

Jag har läst lite här på forumet att folk byggt om Abene fräsen till styrd, hur är det? För/nackdelar? Om det nu skulle vara något, finns det folk som är intresserade av att hjälpa till med detta mot betalning givetvis?

Tack på förhand
/Kristian Eriksson
Användarvisningsbild
säter

Re: Styrd fräs eller manuell fräs? För/nackdelar..

Inlägg av säter »

Jag har slängt ut alla manuella fräsmaskiner. Det visade sig att de bara blev stående.
Däremot är det svårare att klara sig utan manuell svarv.

Bridgeport-fräsen du länkar till ser ju fin ut, men den verkar ha den styrda Z-axel enbart i pinolen. Det tycker jag är lite "B".

Abene'n du länkar till är ju en manuell maskin, och jag är av uppfattningen att det inte är lönt att konvertera en manuell fräs som denna.
Jag vet inte vad du läst för Abenetrådar här, men det är väl bara H.O som har har konverterat sin?
Den maskinen var CNC-styrd redan från början, om jag minns rätt. Dvs. klar med kulskruvar, servomotorer mm.

Här har du en påbörjad Sajo DM-300 som kanske kan vara något?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 60&start=0
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Abene har ju CNC-styrda maskiner som bygger på deras "vanliga" manuella men just min började sitt liv som manuell VHF-3. Någon av dess tidigare ägare har sedan hängt på kulskruvar och servo-motorer. Jag köpte den utan styrning och har såldes hängt på ett nytt sådant - eller håller på, fortfarande....

Att köpa en manuell maskin, typ Abene'n (som för övrigt ser riktigt fin ut) för 45kkr och sedan bygga om DEN till CNC "på riktigt" kommer kosta mycket mer än att köpa en begagnad CNC styrd maskin (exempelvis BP'en). Kostnaderna drar iväg rejält när man ska inhandla kulskruvar (minst 10k), transmision (~2k), lager (minst 2k), servo-motorer (minst 5k), servo-förstärkare (minst 5k), enkodrar (minst 1.5k), kablage (minst 1k), strömförsörjning (minst 4k), kontaktorer, nödstopsrelä, gränslägesbrytare, osv osv osv - ja du ser själv.

Jag ångrar nästan mitt köp nu när jag ser vad jag lagt ut och då fick jag som sagt ändå motorer och kulsruvar med maskinen.
KristianEriksson

säter skrev: Här har du en påbörjad Sajo DM-300 som kanske kan vara något?
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 60&start=0
Den Sajon, är det en manuell från början?. Som jag förstår det så har han byggt om motorer och dyligt till nyare? (dock ej snyggat till det) Ser man till priset så är det nästan "för" billigt, varför är den så billig och ingen har köpt den? Är där någon hake? Vad menas med Horisontal och vertikal spindel? Vilka toleranser kan man räkna med?

Säter, menar du att du skulle föredragit sajon framför BP'n?

Mycket frågor, är ny på ämnet men man måste jo starta någonstans..

Tack på förhand
Användarvisningsbild
eeedis

Inlägg av eeedis »

Det viktigaste av allt, vad ska du göra för något i maskinen?

Jag köpte en gammal manuell Abene VHF2 för ett tag sedan och jag ska köpa Kina-digitaler till den, det räcker för mig. Med inköp av diverse verktyg och annat har den kostat mig ca 12000kr hittills. Jag köpte den för att kunna fixa lite delar till maskinerna hemma på gården samt lite roliga delar till mina bilar. Inget avancerat med andra ord.

Men... Visst skulle jag vilja ha en CNC-maskin. Jag har kollat på Blocket i flera år och man ska veta att man kan få tag i fina maskiner till bra priser. Många företag har satsat på avancerade maskiner och har inte någon nytta av gamla och osmidiga maskiner. Min "analys" är att det finns gott om maskiner som inte uppfyller dagens krav på precision och snabbhet, men dessa är överkurs för de flesta privatpersoner så antalet potentiella köpare är inte så stort. Nu verkar det som att mycket exporteras, så det håller kanske priserna uppe, men det lönar sig att vänta ut rätt tillfälle. Det är inte fel att kontakta lite företag i branschen och fråga om de har någon maskin till salu, företag brukar vara lata på sådant om de inte har platsbrist. Konjunkturen har gått hårt åt mindre och omoderna verkstadsindustrier, jag kollar ofta på http://www.ps.nu också, där har det gått att handla en hel del maskiner.

Men som sagt, fundera på vad du vill kunna göra för något med den :D
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om jag nu minns rätt, Sajo'n var CNC-styrd från början, med ett defekt ASEA-NUCON400system.
Inland DC-servon.
Det enda som byttes ut var styrsystem och encodrar. Inland-servona sitter kvar och fungerar.

Priset är nog ganska realistiskt, med tanke på att ombyggnaden inte är färdig.

Du kan säkert hitta en billigare maskin, om du letar efter något äldre med defekt styrsystem.
Notera att föråldrade eller defekta CNC-maskiner är billigare än dito manuella.

DM300, DM=Duomill, dvs dubbla spindlar, en vertikal + en horisontal, mycket användbart.
Du ser båda spindlarna på bilden.

DM300'an vs Bridgeport'en, svårt att svara på. Beror helt på vad man är ute efter.
Det jag inte gillar på BP'en är att Z-axel endast är pinolen.
Sajo'n är förmodligen en betydligt kraftigare maskin, med ISO50-kona horisontalspindeln.

Sen är frågan om man är intresserad av styrsystemsbyggen, eller att enbart fräsa.
Sen är det som Eeedis skriver, vi vet inte vad du vill åstadkomma.
DÅ är det svårt att veta om manuell eller CNC är rätt för dig.

Ang. Sajo'n är det väl enklast att kontakta Sastrom för information.

Här är tråden som behandlar ombyggnaden.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 89&start=0
KristianEriksson

Vad jag vill åstadkomma är att klara av att göra allt själv, och inte bli stoppad av att inte ha riktiga grejer. I min nyrenoverade verkstad idag står bandsåg, pelarborr, bandslip, band puts, Tig/Mig/Pinne. Får jag en ide så vill jag kunna göra den, det blir jo inte att man åker till en mekanisk verkstad o får gjort flames till sin egentillverkade cykel. Så en fräs och en svarv känns som en investering i rätt riktning. Som ni vet så spelar vissa golf på sin fritid, andra tycker om att tillverka/skapa saker, sånna som oss :)

Men åter till vad jag vill åstadkomma.. För tillfället är det bara enstaka grejer jag skullat behöva en fräs till. Ett exempel nedan är en original renovering av en Volvo Raptg 915 (sugga) där dörrnäsorna är kass och finns inte att få tag på.

Bild

Tar vi den delen, ni med erfarenhet. Hur lång tid tar den att göra manuellt vs programmera?

Jag har som sagt dålig erfarenhet, men tänker jo fortare jag har en maskin i verkstaden desto fortare ser jag alla möjligheter den har. Tex fick tag på Tig svetsen för ett år sen, det tog ett par månader sen var jag igång och Tiga vattenburna handdukstorkar i egen design, rör, bordsunderrede ja listan kan bli lång.

Tack för svaren hittills!

Mvh Kristian
Lundgren
Kontakt:

Inlägg av Lundgren »

I min värld "måste" ;) man ha en utav varje!

Själv har jag en VMA "1A" och en Arboga CM 640 med TNC155 system på! passar mina och förmodligen dina behov perfekt!
KristianEriksson

Har blivit erbjuden en Storebro Combimill med Heidenhain 145 dialogprogrammering av en trevlig kille här på forumet, på blocket ligger förnärvarande en Sajo Duomill 300 TNC 131. För och nackdelar på dessa två maskiner?

Tack på förhand
Lundgren
Kontakt:

Inlägg av Lundgren »

Skall du köra heidenhain är de ej att tänka på egentligen! TNC155 eller högre bör du rikta in dig på minst!

MVH!
KristianEriksson

Tack Lundgren!

Hittade en rolig sak på blocket idag, vad säger ni om denna:

http://www.blocket.se/lund/Modig_6000_F ... ?ca=11&w=3

Mvh Kristian
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du plats och karft i väggen som räcker till så är det väl bara att köpa, 30 friska är ju anständigt...... men allt runt om till den sen :vissla:
Lundgren
Kontakt:

Inlägg av Lundgren »

Har du plats/kraft som sagt är det inget att diskutera bara att handla!!

Hade jag inte redan haft min så hade inte jag tvekat!

Var håller du till? (tänkte om du behöver frakt hjälp / maskinskridskor osv osv så har jag sådant)
KristianEriksson

Jag bor i södraste Sverige - Ystad, så jag har jo inte allt för långt dit. Men som jag förstår det så är det någpt sånt här man ska leta efter då alltså.. Skillnad mellan TNC 155 och TNC 355? Kan det vara fler op?
Lundgren
Kontakt:

Inlägg av Lundgren »

Javisst kan du husera en så stor maskin är det absolut det du skall kolla på tycker jag!
Man får väldigt mycket maskin för pengarna!

Skillnaden mellan 155-355 är inte så stor det börjar hända lite mer när man kommer upp på 400 serien med bla FK funktioner som jag saknar något fruktansvärt på min maskin... :(

Aa ja men då bor du ju nästgårds till maskinen åk och kolla och framför allt LYSSNA!
Skriv svar