LED 7 segments display?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Clarre

LED 7 segments display?

Inlägg av Clarre »

Ny här och första inlägget. Jag har testat lite med LED displayer och har nu fått till en som jag kan nöja mig med frånbörjan. Jag skulle bara vilja ha samma visning åt två håll. Så vad jag igentligen undrar. Det är om det är möjligt stt paralellkoppla två displayer. Alltså att helt sonica koppla in dom på samma kopplingspunktrer. Spelar det också någon roll om de inte har exakt samma spec? Dom är enligt mitt tycke väldigt snarlika iaf. Samma tillverkare. Önskas det länkar till datablad så kan jag fixa det imorgon.

Mitt första inlägg här och det mesta av mina eketronikkunskaper har nog runnit av under åren. Dessutom har jag hunnit bli lite till åren så det gör att det går lite trögt att fatta ibland. Hoppas att ni inte blir allt för irriterade på mig.

Så editerat lite stavning.

Mvh
Clarre
Senast redigerad av Clarre 26 februari 2011, 08:46:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: LED 7 segments display?

Inlägg av Swech »

Du har säkert ett motstånd till varje segment i displayen, d.v.s 8 st motstånd.
Om du kopplar en till display. även den med motstådn så kommer det att fungera.
Det du måste tänka på bara är att det kommer att belasta med dubbelt så mycket
ström på kretsen som driver displayen

Swech
Clarre

Inlägg av Clarre »

Så då är frågan alltså om den kretsen orkar med det extrajobbet?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eftersom strömmen är den samma om det nu är motstånd så kommer båda att lysa med halva styrkan jämfört med en eftersom två skall drivas av samma ström som resistorerna kan ge, de kan inte ge mer ström än deras värde tillåter även vid en kortslutning. Om det inte är motstånd involverat så kan drivkretsen ha drivning med konstant ström vilket kan göra att det blir precis samma sak eftersom de begränsar strömmen för en display ev kanske lite högre med en extra inkopplad och då nästan lika ljusstyrka beroende på hur mycket extra ström. Ett ev sista alternativ är att det inte finns någon direkt strömbegränsning i kretsen men kanske fast spänning för en specifik typ av LED så då ger den ut vad den klarar och då kan det bli lika ljusstyrka på båda, men om kretsen i så fall klarar av det är en annan sak.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Så här skrev Swech:
Om du kopplar en till display. även den med motstådn så kommer det att fungera.

Det är alltså inte frågan om att dela motstånd vilket inte vore så smart. Men kretsen får ju som sagt större påfrestning.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så sant läste fel där.
Skriv svar