Vad kan man göra för kul av gamla kortläsare?
-
*Teknikern*
Vad kan man göra för kul av gamla kortläsare?
Jag har några gamla kortläsare ligger och skräpar och en hel kartong kort. Första tanken var ju att på nåt sätt kanske använda dom som lås till dörrar men jag vet absolut ingenting om magnetkort eller kortläsare mer än att dom har ett "tonhuvud" och fungerar som en gammal kassettbandspelare och kopplas via en styrdator. Datorn finns, den kör bevakningskamerorna och webbradion för närvarande och går ju dygnet runt och har UPS så ström finns ju alltid här.
Nån som har ideer?
*och, nej, jag kan inte skriva program heller om nu det skulle behövas*
Nån som har ideer?
*och, nej, jag kan inte skriva program heller om nu det skulle behövas*
Re: Vad kan man göra för kul av gamla kortläsare?
Foto?
Kika vad det är för anslutning till datorn.
Kika vad det är för anslutning till datorn.
-
*Teknikern*
Jag tar kort på eländet inkl. kontakten imorgon. kontakten är fö. samma som på hårddiskar, den stora.
Du får allt utveckla, för den meningen är helt intetsägande.*Teknikern* skrev:kontakten är fö. samma som på hårddiskar, den stora.
Eller Single ended SCSI 25-pol som monteras i D-sub. Används bl.a till MAC hårddiskar..
Adekvat information saknas..
Eller den till IBM (runt 1986) med en 15 polig och en 20+ polig till en 1u disk...(Jag gissar på en 40 pinlig liknande flatkabel)
Du menar att det är en (http://www.datanova.se/ItemInfo?itemId= ... 8isu0dnnsr) typ av kabel?bos skrev:Du får allt utveckla, för den meningen är helt intetsägande.*Teknikern* skrev:kontakten är fö. samma som på hårddiskar, den stora.
Eller en 68 polig för scsi 360?blueint skrev:Eller Single ended SCSI 25-pol som monteras i D-sub. Används bl.a till MAC hårddiskar..
25-pol D-sub används faktiskt för RS-232 så det är iaf lite sannolikt att den är använd här 
Och centronics ...Scsi/RS232/Printer ...Jo tack det skapade lite oreda ibland på guldrushens dagar i datavärlden.
-
*Teknikern*
Här kommer det bilder,,,,,,,,,

Och så en på den nu mycket omtalade kontakten, som har 34 pinnar.

Och så en på den nu mycket omtalade kontakten, som har 34 pinnar.

-
*Teknikern*
Haha, skojar du? Speciellt om nån hade sin egen standard och "originalkabeln" skulle ha en könbytare i ena änden,,,,,,,,som separatbeställdes under "tillbehör".Ostboll skrev:Och centronics ...Scsi/RS232/Printer ...Jo tack det skapade lite oreda ibland på guldrushens dagar i datavärlden.