hej jag håller på med ett projekt och ska nu testa och göra ett pcb kort men jag kommer inte överens med programmen jag testat bland annat eagle och expresspcb så jag skulle behöva hjälp med det jag har gjort en "ritning" i paint och undrar nu om någon kulle kunna vara snäll och hjälpa mig göra en pcb ritning och den ska vara enkelsidig
det kommer innehålla
12st spänningsvoltregulatorer t0220 http://www.kjell.com/?item=90064&path=2 ... f4cf7fbb,0
3 relän http://www.kjell.com/?item=36102&path=2 ... 457f8d6e,0
den kommer ha ett huvudrelä som bryter hela kretsen sen 2 till som bryter en slinga av 6st paralellkopplade spänningsregulatorer efter varje relä sen så måste jag på något sätt kunna löda dit en 4mm2 + och en - som matning och en 1,5mm2 + och en - efter varje spänningsregulatorslinga så jag får 2 st slingor ut ur kortet med 2 st + och 2st - och jag kan bryta de varförsig och de kommer ha en utspänning på ca 5 A därför alla regulatorer
sen eftersom jag är ganska ny på det här så säg gärna till om jag måste ha några fler komponenter för att kortet ska funka trots att det är en väldigt enkel konstruktion
hur ska jag göra pcb ritningen?
hur ska jag göra pcb ritningen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: hur ska jag göra pcb ritningen?
Bara lite tankar, jag antar att du vill kunna ta ut 6A (därför du ska ha så många paralellt)? Vore det inte bättre att köpa en vettig trafo som ger rätt ström och spänning direkt?
Från vilken spänning ska du reglera ner? Det blir ganska mycket onödig effekt uppeldad vid 6A med linjära regulatorer.
Sen så vill 78xx ha kondensatorer vid in- och utgångar, vid så här många hade jag rekommenderat 100uF (kanske lite överflödigt mycket) elyter på båda sidor och någon uF keramisk också på ingång.
Slutligen, jag hoppas inte du tänkt handla hos Kjell, du får det för en femtedel av priset tex hos Swech här på forumet
Från vilken spänning ska du reglera ner? Det blir ganska mycket onödig effekt uppeldad vid 6A med linjära regulatorer.
Sen så vill 78xx ha kondensatorer vid in- och utgångar, vid så här många hade jag rekommenderat 100uF (kanske lite överflödigt mycket) elyter på båda sidor och någon uF keramisk också på ingång.
Slutligen, jag hoppas inte du tänkt handla hos Kjell, du får det för en femtedel av priset tex hos Swech här på forumet
ja jag är ganska ny på det här har bara gjort lite småsaker förut men ja jag vill kunna ta ut 6A därför antalet regulatorer och jag skulle nog behöva hjälp med hur jag ska göra och vad jag ska köpa
Man kan inte koppla ihop dom på det vis!
Det finns ett enkelt sätt att lägga till en effekttransistor som stöd vilket gör strömmen fullt möjlig, det sätt du visar är dock fel!
Kom ihåg att spänningen in till en 7812 ska vara MINST 2,5V högre än utspänningen, detta ger sedan att det ska kylas bort (5A * 2,5V =) 12,5W per slinga och att ingångsspänningen minst ska vara 14,5V.
Det finns ett enkelt sätt att lägga till en effekttransistor som stöd vilket gör strömmen fullt möjlig, det sätt du visar är dock fel!
Kom ihåg att spänningen in till en 7812 ska vara MINST 2,5V högre än utspänningen, detta ger sedan att det ska kylas bort (5A * 2,5V =) 12,5W per slinga och att ingångsspänningen minst ska vara 14,5V.
>Från vilken spänning ska du reglera ner?
Om du svarade på frågorna du får så blir det lättare för alla som vill hjälpa till.
Om du svarade på frågorna du får så blir det lättare för alla som vill hjälpa till.
okej men tack för alla svar men jag har redan pratat med en elektriker som skissade en ny ritning och ska tillverka ett pcb