Audio klass-d stärkare för 5 V, någon som har erfarenhet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kalars

Audio klass-d stärkare för 5 V, någon som har erfarenhet?

Inlägg av Kalars »

Hej, längesen sist jag var här...
Sitter & försöker få ihop en klass-d förstärkare, egentligen bara h-bryggan. Tänkte be om råd innan jag börjar elda upp komponenter...

Bryggan ska styras av komplementär PWM från en MSP430 ( den har programmerbar "deadtime" för att undvika kortis genom FETarna )
Lasten är en 8 ohm 1.2 W liten högtalare. Jag vill gärna ha det mesta av effektutvecklingen i högtalaren, hehe.

FM-syntes & PWM är klart i mjukvara. Det blir ganska låg frekvens (kanske 15 kHz) ska bara göra lite ding-dong & annat, behöver ingen dynamik.

Har sett integrerade klass-d förstärkare för små-effekter (typ hörlurar) som inte har spolar för att filtrera fyrkanten utan bara en konding tvärs över högtalar-spolen, det hade varit suveränt för mig.

Jag snickrade ihop ett schema i LTSpice men saknar deadtime, blir massor av effekt i FETarna i simuleringen. Imorgon ska jag sätta mig & bygga en grunka med ytade FET:ar.
Filer bifogade. Simuleringen saknar deadtime men har lite roliga finesser som kan vara kul att se: wave fil som signal-generator & parametrar.

Om någon har erfarenhet av något liknande blir jag super-glad om ni delar med er :-) små fetar är billiga men de luktar illa när de exploderar. Tips på layout är oxo varmt välkomna.

/Kalars
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: Audio klass-d stärkare för 5 V, någon som har erfarenhet

Inlägg av 13th.Marine »

Kolla runt lite på TIs hemsida annars, de har säkert något som passar annars.
Skriv svar