Hjälp med Datorskärmens ljusplatta

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Zatrec

Hjälp med Datorskärmens ljusplatta

Inlägg av Zatrec »

Hej

Som ni nu kanske undrar är att jag har slaktat 2 par gamla datorskärmar(väldigt dåligt skick) för av rent intresse att se hur de var uppbyggda, men under tiden fick jag en idé att ge bakbelysning till en kompis som fotograferar mycket. Han gillade idén och vill använda dessa. Nu undrar vi bara lite om hur vi kan göra sakerna lite mindre till exempel så finns det en ac/dc adapter samt en grafikkrets och de är hopkopplade med kablar. vi undrar om ni kan hjälpa oss att få bort grafikkretsen men ändå kunna sätta på och stänga av ljuset. Bilderna här under visar hur det sitter.

Förbättrad Info :

Klartext då vi vill få bort grafikkretsen för vi behöver ju inte den men eftersom av och på knappen sitter på grafikkretsen så skulle vi behöva hjälp med att lokalisera på den andra kortet hur vi kan få igång den utan att vara rädda att vi kortsluter kortet eller tar sönder den på något annat vis.

Behöver ni mer info så skriv så ska jag svara så snabbt jag kan!

Bild
AC/DC omvandlaren

Bild
Grafikkretsen samt panelen med av och på knappen

Bild
där korten sitter ihop med kablar
Senast redigerad av Zatrec 17 februari 2011, 21:30:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Re: hjälp med koverternig av skärm till ljusplatta till fott

Inlägg av ochkl0620 »

Ska inte säga för mycket men själva grafik-kretsen tror jag att du kan skrota och sedan bara använda backlight funktionen. Någon här kommer nog med mer utförliga svar :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

hjälp med koverternig av skärm till ljusplatta till fotto
hjälp med koverternig av skärm till ljusplatta för foto

tog en stund att klura ut va fan du menar
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

För det första, tecno har väl rätt, det är svårt att förstå vad ni egentligen menar med inlägget. Sen vidare, glöm att använda bakbelysningen för kompisens fotoprojekt. Han kommer att ha absolut NOLL användning av den. Styrkan är PÅ TOK för svag, verkligen alldeles alldeles för svag. Det finns NOLL för fotografkompisen att vinna!
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Jo det är ju sant om man tänker efter. Men om displayerna fungerar som dom ska så kan du ju alltid använda dem till nåt kul projekt :)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Absolut, men att ens fantisera om att använda dem för något realistiskt fotoprojekt är orealistiskt. Noll chans att ljuset räcker.
Användarvisningsbild
Zatrec

Inlägg av Zatrec »

okej förlåt för oklarheten med det vi vill ha hjälp med.

Klartext då vi vill få bort grafikkretsen för vi behöver ju inte den men eftersom av och på knappen sitter på grafikkretsen så skulle vi behöva hjälp med att lokalisera på den andra kortet hur vi kan få igång den utan att vara rädda att vi kortsluter kortet eller tar sönder den på något annat vis.

Vi har testat dessa och enligt min kompis så tycker han att de fungerar inom det han vill använda dem åt.

så ni får gärna dela med er av lösningar till vårt problem men att total döda vårt lilla projekt kan ni hålla för er själva.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

nu kan inte jag detta . men drar från lösryckta minnesfragment ...

VARNING högvolttrans 10000v i dessa små balaster till tänd driv ...

nån kunnig samt vänlig rättar mig samt sätter problemdomänett rätt ...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Hjälp med Datorskärmens ljusplatta

Inlägg av Walle »

Jodå xraid, det brukar sitta små högvoltstrafos i dessa. "Kittlar" rejält i fingrarna om man kommer åt på fel ställe (läs: hjärtstillestånd).

Men HV-kretsarna sköter bakgrundbelysningen, och det är ju inte den som de vill koppla ur. Dessvärre har jag inga idéer på urkoppling av grafikkretsen. Men jag imponeras över att polaren ser belysningen som användbar :)
Användarvisningsbild
ochkl0620
Kontakt:

Inlägg av ochkl0620 »

Vore det inte mycket enklare o säkrare att bygga en låda med vitt/frostat glas över som är belyst underifrån än att hålla på med HV-kretsar?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det finns ljusbord för det ändamålet med rätt ljus både i styrka och färgtemperatur, OK det kostar en slant men ska man så ska man.....
Användarvisningsbild
Zatrec

Inlägg av Zatrec »

Eftersom nu många tycker att det är en så dålig ljuskälla dessa bakgrundsljusen så undrar jag varför denna fotograf använder just Ipads till en av projekt. Jag kan ju säga att dessa Ipads ger ut ungefär samma ljusstyrka som det vi håller på att bygga eller till och med mindre. Så någon slags nytta finns det i dessa hemma byggda ljusplattorna.
http://jesserosten.com/2010/ipad-photoshoot

Tecno det är klart att det finns produkter som gör ett mycket bättre jobb än dessa dock så smakar saker bättre när de är intill gratis.

Men till problemet är det någon som har en bra idé att ta bort grafik delen!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Zatrec: Läste du ens texten? :) Han skriver ju själv att han mest gjorde det för att "make a point".

"yes, this is totally impractical" och "One 60 watt bulb can put out more light that a truckload of iPads". (Som jämförelse kan jag då nämna att en 500 W halogenlampa anses som extremt ljussvag i fotosammanhang.)
Dock kan jag se två fördelar, platt ljuskälla (en studioblixt med en pytteliten softbox bygger åtminstone 40 cm) samt att man kan använda sig av stor bländare (de flesta studioblixtar är på tok för starka för att kunna få väldigt kort skärpedjup utan gråfilter på blixt eller objektiv). Dock behöver man ju inte gå extremt lågt i ljusstyrka för att kunna nyttja t.ex. bländare f/1.2 :) Grejen är ju just att det är långt ifrån alltid man vill använda så stora bländare, ofta vill man ligga kring f/8 och då kommer man behöva gå väldigt högt i ISO för att ljuset ska räcka till.

Hursomhaver, vart kopplas själva panelen in? Är det separata kablar mellan panel och styrkort och panel och HV-kort?
Användarvisningsbild
Zatrec

Inlägg av Zatrec »

Nej jag läste inte texten innan utan såg endast filmklippet( vilket var dumt). Jag har ingen erfarenhet eller kunskap om vad som är bra eller inte. Men för oss eller rättarsagt min kompis så duger detta till han. Vi har nu byggt ihop detta lilla 12h-projekt och gjort fäst anordning så att man kan fästa den till stativ.

Här är lite bilder på hur det hela ser ut.(bilderna är tagna med Iphone 4 och ingen avancerad det låter jag min kompis hålla på med)

Bild

Bild

Bild

Bild
Endast ljuset från vår Ljusbakgrund (fortfarande Iphone 4 som tagit bilden)

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det blev ju riktigt snyggt ju! :)

Du måste uppdatera med länkar till kompisens bilder där han använder den sen! Vore kul att bli motbevisad! ;) Nej men jag brukar inte vara sådär bestämt negativ som i mitt första inlägg, till mitt icke-försvar var jag lite lätt onykter och fastnade väl i jämförelse med "riktig" studiobelysning. Jämför man t.ex. med min batteriblixt (alltså inte en sån som man sätter på kameran, utan en sån som väger 20 kg och klarar att "överrösta" solen) på 1200 Ws så är ju ljusmängden verkligen löjligt liten i jämförelse :)
Skriv svar