DSMD25D (BF20) fäste av stegmotor på Z-axeln?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

DSMD25D (BF20) fäste av stegmotor på Z-axeln?

Inlägg av gunne »

Jag köpte en påbörjad CNC-konvertering av en kinesfräs DSMD25 av tudorr här på forumet. Sen jag köpte den i augusti har jag småfixat med diverse saker och fräst en del.

Z-axelns motorkoppling är stum och måste bytas till en flexibel koppling. Motorn vobblar oroväckande när man kör och jag kan inte få nån vettig hastighet på den axeln (600mm/min).

Stegmotorn sitter monterad enligt bilderna (ursäkta kvalitén):
z-motor.jpg
Här ser man hur motorn sitter kopplad rakt på Z-trapetsen.

z-mount1.jpg
Själva motorfästet. Plattan skruvas i pelaren och sen skruvas motorn fast på cylindrarna.

z-mount2.jpg
Här ser man en hakmutter när man lyfter lite på fästplattan. Denna antar jag spänner skruven mot lagringen? Den är svår att komma åt efterom man inte kan lyfta bort plattan utan att demontera kopplingen.

z-mount3.jpg
Här ser man ner i kopplingen att den är gängad på trapetsskruvens ände. Den radiella skruven låser motorns axel i kilspåret.

Det är ju helt enkelt bara att byta den stela kopplingen mot lämplig flexibel variant. Problemet är att jag inte kan få bort kopplingen och jag misstänker att den är limmad. Det sitter en stoppskruv mot trapetsens gänga och den skruven går inte att rubba. Jag bröt av en insexnyckel när jag försökte. Det går inte heller så bra (med de verktyg jag har) att borra ur stoppskruven eftersom den är härdad. Jag har försökt att värma hela klumpen med varmluftspistol utan resultat.

Min idé just nu är att med bågfil, borrmaskin och dremel försöka klyva kopplingen. Det funkar säkert men problemet är då att jag inte kan använda fräsen från det att jag demonterat kopplingen tills jag får dit en ny. Eftersom jag inte vet vad det är för gänga på trapetsens ände så är det svårt att skaffa rätt koppling i förväg.

1: Är det någon som vet vad det är för gänga/dimension på hakmuttern på Z-skruven? Det kanske är samma som på BF20?

2: Är det någon som har några andra tips på hur jag kan försöka demontera den nuvarande kopplingen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MikeH
Kontakt:

Re: DSMD25D (BF20) fäste av stegmotor på Z-axeln?

Inlägg av MikeH »

Har oxå en DSMD25D, som snart är färdig med CNC konverteringen

Titta gärna här på den sidan hur jag löst det; http://web.me.com/mikael.hulander/MH´s_ ... _Fräs.html

Hakmuttern finns att köpa på t ex http://www.wiberger.se/templates/din1804.htm, eller http://www.mecmove.se/hakmuttrar/KM_MB.asp

Kommer inte ihåg dimensionen, men mät yttermåttet på hakmuttern så kommer du rätt genom att titta på Wibergers hemsida.
Kan titta imorgon, PM till mig om hjälp önskas.

För att ej skada gängan, är nog spräckning av bef mutter det enda att göra.
Sätt tillbaka "veven" för Z axeln så kan Du manövrera Z. Den är oxå praktisk att ha när Du ställer in spelet/tröghet på Z axeln.
Den kan dessutom sitta kvar (ta bort handtaget) även vid CNCstyrning, påverkar ytterst lite hastigheten/tröghet.
Jag har kvar alla mina rattar/vevar, men med handtagen borttagna (gör ont när de slår en på fingrarna)

Har också då jag har mindre stegmotor, satt motvikt på Z axeln, dock ej monterat färdigt ännu.
Hoppas på detta sätt avlasta stegmotorn. :D
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

MikeH
Var har du placerat bilderna? På månens baksida med studs via Jupiter :shock:
Användarvisningsbild
MikeH
Kontakt:

Inlägg av MikeH »

Nytt försök, då ' tydligen förstörde länken, har laddat om sidan:

http://web.me.com/mikael.hulander/MHs_L ... ommen.html

Eller direkt till CNC

http://web.me.com/mikael.hulander/MHs_L ... _Fras.html

Forumet verkar ej tycka om åäö bryter länken vid dessa tecken och även'
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tack för hjälpen! Snygg konvertering.

Tyvärr fick jag inte med veven till Z-axeln. Just nu går hela den axeln trögt så det blir till att justera om den ordentligt när jag byter kopplingen. Jag har också funderat på motvikter till Z, eller kanske gasfjädrar men det kanske är lite för stor slaglängd för det. Det går ju iof alltid att lösa med nån fyrledsmekanism etc.

Jag tittade lite i manualen till BF20 och såg att hakmuttern var M16x1,5. På vinst och förlust beställde jag en 12x16 klokoppling från Ebay. Hoppas den kommer snart så ska jag återkomma med resultat/mer frågor när jag spräckt bort den nuvarande kopplingen.
jaras

Inlägg av jaras »

Jag gängade ett remhjul till min BF20-klon när jag konverterade till stegmotorer. Sen skruvade jag bara fast det på axeln och låste mot en hakmutter. Jag har gängtappen kvar och jag bor i Stockholm/Enskede om du vill låna :-)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Fina konverteringar, kul att se att man kan göra nåt vettigt av dessa billiga maskiner!

Trådkapning:
Jag har köpt en sån här fräs till jobbet och jag undrar nu några nybörjargrejer, manualen är ju inte så bra...
Vad bör man tänka på när man precis fått den, var ska man smörja (och med vilken olja) och vad bör kollas/justeras?
Vinkeln på fräshuvudet i "sidled" mot bordet är säkert inte riktigt bra, får försöka mäta in det på nåt vis.

Jag ska inte CNC-konvertera denna men man vill ju att den ska fungera så bra som möjligt!
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nu har jag bytt kopplingen i alla fall.
delad.jpg
gänga.jpg
ny_koppling.jpg
jag passade även på att känna lite på trapetsskruven. Som synes i denna film så är det rejält glapp i muttern. Nu är ju huvudet så tungt så glappet märks ju inte så mycket men det är ju inte optimalt. jag har funderingar på att hjälpa Z-axeln med motvikter eller gasfjädrar och i så fall blir ju glappet ett större problem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar