Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?

Inlägg av gvs »

Jag har ett tag byggt på en radiostyrd pistmaskin. Motorerna jag använder är vanliga 540-motorer (borstade med växellåda). Dessa sittar inbyggda i ett rör av glasfiberarmerad plast, ganska tight.
Jag matar dem med fartreglage som klarar 20A (har 2 st) batteriet kan leverera 250A och är 2 celler Li-ion.

Problemet jag har är att pistmaskinen går bra att köra ca 1-2 minuter sedan tappar den kraften totalt. Om då låter den vila 20-30 minuter så går det att köra igen, detta går att upprepa många gånger, spänningen sjunker aldrig under 7.4 volt även vid last. Satte en termometer på gaveln till motorn, den var alltså i fria luften men lite inknölad, ser där att temperaturen stiger till 30-35 grader ganska snabbt. temperaturen ute är -3 (alltså luften som kan leta sig ner mot sensorn är -3). Gissar att temperaturen inne i motorn är mycket högre.
Hur påverkar detta effektiviteten, är det därför den blir kraftlös?
bearing

Re: Elmotorers effektivitet vid stigande temperatur?

Inlägg av bearing »

Bild
Resistansen ökar en del med ökande temperatur, men jag tycker inte att motorn borde bli helt orkeslös av det. Det ligger nog något annat bakom än resistansökningen.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jag funderade på om magneterna tappade kraften vid stigande temperatur?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jo det gör dom curie punkten

men det är vanligtvis ganska högt i temperatur

gissar på att något går så tungt att det nästan skär, och efter avsvalning går lättare igen

känn på hur tungt motoraxlen går före och efter den stannat
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Hade en teori om att det beror på att det packas snö i banden, men efter att ha dragit den fram och åter i snön så det var snö packad redan innan jag startade så kom den teorin lite på skam, det kanske kan vara så i alla fall.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Det är inte fartreglagen som blir för varma då?
bearing

Inlägg av bearing »

gvs skrev:Jag funderade på om magneterna tappade kraften vid stigande temperatur?
Vad är det för magneter i en 540?
Vanliga enkla neodymmagneters curietemperatur är 80°C.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Vet inte vad det är för magneter, men det kan ju stämma. Jag ska experimentera lite med och lägga annan last på motorerna än snötyngda band.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Ganska säkert vanliga feritmagneter i 540 motor. Tror mer på att de är fartreglaget som bottnar.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Men varför skulle det funka bra i början?
hummel

Inlägg av hummel »

En "vanlig" 540 har garanterat keramiska magneter, vilka tål avsevärt högre temperatur än neodymiumvarianten. Motor kommer fungera bra så länge den inte luktar bränt.
jag har magnetiseringsmaskin för 540-motor ifall du är orolig och ge dom en extra knuff.
Användarvisningsbild
Pronic

Inlägg av Pronic »

Hej, apropå det här med att magneter tappar kraft med stigande temperatur, har jag stött på detta via jobbet.
Jag har monterat stora permanentmagnetiserade ac motorer i 11kw klassen. i dokumentationen till dessa står att läsa att magneterna tar permanent skada vid temperaturer över 125grader och att kraften i dom avtar över 90grader men att detta är tillfälligt då kraften återkommer när temperaturen sjunker. vet dock inte vad det är för typ av magneter i dessa.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Dc motorer har ju den egenheten att varvtalet stiger när magneterna börjar bli dåliga, gäller då obelastad motor.

Vet inte så mycket om "540" motorer men kan det vara någon internt överhettningskydd i motorn typ PTC motstånd ?

Kjelle
hummel

Inlägg av hummel »

Pronic skrev:Hej, apropå det här med att magneter tappar kraft med stigande temperatur, har jag stött på detta via jobbet.
Jag har monterat stora permanentmagnetiserade ac motorer i 11kw klassen. i dokumentationen till dessa står att läsa att magneterna tar permanent skada vid temperaturer över 125grader och att kraften i dom avtar över 90grader men att detta är tillfälligt då kraften återkommer när temperaturen sjunker. vet dock inte vad det är för typ av magneter i dessa.
Låter som det är neodymvariant, dessa tappar 1%/grad C om jag minns rätt.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Det självklara testet är att koppla batteriet direkt till motorerna, ska testa det i brant backe med mycket snö, om den orkar det så kan jag utesluta motorerna.
Skriv svar