Behöver lite hjälp med motstånd.
-
Seabas8888
Behöver lite hjälp med motstånd.
Tjena, Jag håller på och bygger en fm-sändare med tillhörande effektförstärkare. Effektförstärkaren går på mellan 9-12 volt och fm-sändaren på mellan 1.5 till 3 volt. Jag hade tänkt att driva dessa två på en o samma nätadapter.
Jag behöver nu hjälp att räkna ut dels hur stort motstånd jag skall ha för att få ner volten från typ 11 till runt 2 volt och dels hur mycket motståndet kommer dra.
Tack på förhand för hjälp.
Jag behöver nu hjälp att räkna ut dels hur stort motstånd jag skall ha för att få ner volten från typ 11 till runt 2 volt och dels hur mycket motståndet kommer dra.
Tack på förhand för hjälp.
- Klas-Kenny
Re: Behöver lite hjälp med motstånd.
Välkommen till forumet.
För det första så brukar det inte uppskattas här att diskutera FM-sändare, då de är olagliga (I fel händer, dvs. de flesta).
Men i alla fall, ett motstånd fungerar inte då strömmen varierar(?).
Kolla på linjära spänningsregulatorer, tex. LM78xx eller LM317.
Men då du verkar sakna erfordliga kunskaper skulle jag starkt rekommendera dig att ej genomföra detta bygge, för både din egen (PTS gillar ej olagliga radiosändningar) och andras säkerhet (Läs störa ut flygets radio och liknande).
För det första så brukar det inte uppskattas här att diskutera FM-sändare, då de är olagliga (I fel händer, dvs. de flesta).
Men i alla fall, ett motstånd fungerar inte då strömmen varierar(?).
Kolla på linjära spänningsregulatorer, tex. LM78xx eller LM317.
Men då du verkar sakna erfordliga kunskaper skulle jag starkt rekommendera dig att ej genomföra detta bygge, för både din egen (PTS gillar ej olagliga radiosändningar) och andras säkerhet (Läs störa ut flygets radio och liknande).
FM är ganska svårt om man inte är mycket skicklig på att jobba med höga frekvenser. Högfrekvensen sprider sig i hela konstruktionen och tar sig förbi alla filter - ut i nätadaptern och nätet, tillbaks igen med 50Hz brum som resultat i sändningarna. Dessutom är det väldigt lätt att man får massor av över och undertoner som sänder med minst samma styrka som den önskade frekvensen. Så samtidigt som du tror att du sänder på 105 MHz så sänder du troligtvis på ett tiotal andra frekvenser också allt från 50 MHz till 400MHz... och stör ut allt i din omgivning. Så blir det i alla fall om du bygger någon av de enklare FM-sändarna som det finns ritning på ute på nätet. Så om du ska driva det med en väggvårta är risken stor att det blir problem. Och hur du ska filtrera och skärma så att det fungerar hyfsat har i alla fall jag ingen aning om.
Och som föregående talare sa: det funkar inte med ett motstånd.
Och som föregående talare sa: det funkar inte med ett motstånd.
-
Seabas8888
Tack för väldigt snabba svar!
Jag har haft misstankar ang att det inte kommer gå bra att köra via elnätet, man kanske skall satsa på batteridrift endå?
Alltså själva spänningen varierar inte utan jag behöver driva två olika kretskort på olika volt (en på 2 volt och en på 11), med en o samma strömkälla.
(vi diskuterar inte själva sändaren här utan hur man driver den, så ingen behöver bli ledsen över att man bryter några regler)
Jag har haft misstankar ang att det inte kommer gå bra att köra via elnätet, man kanske skall satsa på batteridrift endå?
Alltså själva spänningen varierar inte utan jag behöver driva två olika kretskort på olika volt (en på 2 volt och en på 11), med en o samma strömkälla.
(vi diskuterar inte själva sändaren här utan hur man driver den, så ingen behöver bli ledsen över att man bryter några regler)
Jo, vi blir ledsna om man bryter mot gällande lagar, speciellt om det kan framkalla livsfara, och ännu mer om det utförs av personer som inte vet vad de ger sig in på.
Välkommen till forumet.
Som du upptäckt så bor Moralens väktare här på forumet
Man får bygga FM-sändare som laboration, men inte använda dom, tänk på det
Vill du konvertera från 12V till 3V så kan en spänningsregulator hjälpa dig.
Nu vet jag inte hur mycket ström din FM sändare drar, men här är ett exempel i varje fall
Spänningsregulator
Prova gärna sökfunktionen, du kommer hitta en del här om FM-sändare och varför det anses olämpligt.
Lycka Till
/DeVille
Som du upptäckt så bor Moralens väktare här på forumet
Man får bygga FM-sändare som laboration, men inte använda dom, tänk på det
Vill du konvertera från 12V till 3V så kan en spänningsregulator hjälpa dig.
Nu vet jag inte hur mycket ström din FM sändare drar, men här är ett exempel i varje fall
Spänningsregulator
Prova gärna sökfunktionen, du kommer hitta en del här om FM-sändare och varför det anses olämpligt.
Lycka Till
/DeVille
Hmmm. förresten... FM-sänaren - är den ett hemmabygge eller är det en sån man kan köpa som är till för mp3-spelaren?
Och effektförstärkaren, är det till för att förstärka radiosignalen ut till en (sändande) antenn, eller är det en ljudförstärkare för högtalare du talar om?
Hur som helst: så här kan du koppla en spänningsregulator för att få ut t.ex 2.5 volt:

Värdena på motstånden måste du beräkna enligt en speciell formel. Det kan du se i databladet för LM317.
På Electrokit kan du köpa en LM317, kondensatorer och motstånd.
LM317 finns i olika varianter beroende på hur mycket effektförlust man får ( effekten = strömmen gånger spänningsfallet över regulatorn, dvs i ditt fall ca 12 volt).
Och effektförstärkaren, är det till för att förstärka radiosignalen ut till en (sändande) antenn, eller är det en ljudförstärkare för högtalare du talar om?
Hur som helst: så här kan du koppla en spänningsregulator för att få ut t.ex 2.5 volt:

Värdena på motstånden måste du beräkna enligt en speciell formel. Det kan du se i databladet för LM317.
På Electrokit kan du köpa en LM317, kondensatorer och motstånd.
LM317 finns i olika varianter beroende på hur mycket effektförlust man får ( effekten = strömmen gånger spänningsfallet över regulatorn, dvs i ditt fall ca 12 volt).
-
Seabas8888
Det är en byggsats jag beställde hem och effektförstärkaren är tänkt till att förstärka signalen.
Att hålla på o bygga spänningsregulatorer låter väldigt knepigt och inte alls något som jag har lust med.
Borde det inte gå att sätta vanliga lysdioder i serie bara, dom kommer väll dra ner volten så småningom?
Och tänk på att (som DeVille säger) jag bara bygger detta för skojs skull, både för att lära mig hur RF teknik fungerar och för att bli bättre på att löda, jag kommer aldrig använda sändaren här i sverige.
Att hålla på o bygga spänningsregulatorer låter väldigt knepigt och inte alls något som jag har lust med.
Borde det inte gå att sätta vanliga lysdioder i serie bara, dom kommer väll dra ner volten så småningom?
Och tänk på att (som DeVille säger) jag bara bygger detta för skojs skull, både för att lära mig hur RF teknik fungerar och för att bli bättre på att löda, jag kommer aldrig använda sändaren här i sverige.
- Klas-Kenny
...Du orkar bygga ihop en FM-sändare och förstärkare, men orkar inte koppla upp en simpel spänningsregulator med totalt fem komponenter?
Nej, lysdioder går inte, för hög ström (Troligtvis), vanliga dioder skulle eventuellt kunna fungera.
Nej, lysdioder går inte, för hög ström (Troligtvis), vanliga dioder skulle eventuellt kunna fungera.
länken på spänningsregulatorer var till farnell hade det inte varit bättre att länka http://www.elfa.se då han ändå inte får köpa på farnell som privatperson... 
det var därför jag länkade till Electrokit.
Men jag undrar också hur man orkar bygga både effektförstärkare och sändare men inte sätta dit en enkel spänningsregulator
Jag skulle vilja se ritning på effektförstärkaren och var du fått den ifrån. Är det också en byggsats?
Men jag undrar också hur man orkar bygga både effektförstärkare och sändare men inte sätta dit en enkel spänningsregulator
Jag skulle vilja se ritning på effektförstärkaren och var du fått den ifrån. Är det också en byggsats?
- prototypen
Om det nu är så motigt och besvärlig att knåpa ihop en spänningsregulator så använd batterier till sändaren, 2 st "vanliga" batterier räcker länge till lite experiment. Till effektförstärkare går det åt 8 st.
Med batterier blir det också självbegränsande, när batteriet är slut så upphör störningarna.
Välkommen till forumet sebas 8888, kanske en kul hobby för dig, för mig en hittills 40 årig hobby och mitt yrke och företag.
Protte
Med batterier blir det också självbegränsande, när batteriet är slut så upphör störningarna.
Välkommen till forumet sebas 8888, kanske en kul hobby för dig, för mig en hittills 40 årig hobby och mitt yrke och företag.
Protte
-
Seabas8888
Tack för välkomnandet! 
Jo då den inte ska drivas längre stunder kanske det blir lättare med batterier, Jag får helt enkelt ta och köpa lite batterihållare.
Tack för alla svar!
Jo då den inte ska drivas längre stunder kanske det blir lättare med batterier, Jag får helt enkelt ta och köpa lite batterihållare.
Tack för alla svar!
alltså om du ska ha en spänningsregulator och tycker det är jobbigt att koppla kan du ju ta typ en traco. är ju bara att koppla i så funkar den. dyra dock
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19196
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19196