Ny som medlem här men har lurkat runt på forumet länge!
En vän märkte att hans Marantz SR5600 7.1 surroundreceiver började brumma irriterande, så han bytte upp sig. Klåfingrig som jag är undrade om jag kunde få undersöka den gamla lite. Jag har viss elektronikerfarenhet men inte av denna typ av felsökning, så jag bjuder gärna in till felsökningshjälp!
Receivern är ansluten till 230V med två pinnar så ingen skyddsjord.
Har börjat enkelt genom att mäta på högtalarutgångarna för att få se hur bruset/brummet ser ut. Vid mätningarna har 6ohms-högtalare varit inkopplade för att lyssna på bruset/brummet. Inget har varit inkopplat i ingångarna.
Se screenshots från oscilloskopet (vid mätningarna har kanalerna varit DC-kopplade och utan filtrering).
Receivern har många olika ingångar, men vid mätningarna fanns det egentligen två (tre) typer av uppföranden.
1. Ingångar som uppför sig som CD-ingången, blir otroligt brusiga vid hög volym.
2. Ingångar som uppför sig som DVD-ingången, behåller sin vågform trots volymhöjning.
(3. FM-ingången utan antenn ansluten, helt oförändrad vågform trots högsta volym).
Mina spontana misstankar: Likriktarbryggan alternativt filterkondensatorerna?
Skriv gärna vad ni skulle kolla först (och varför?).
Förutom bruset/brummet så verkar den fullt funktionell, det går att köra musik igenom den!
Vänligen
Christian
Felsökning: Brum i surroundreceiver (oscilloskopgrafer mm)
Felsökning: Brum i surroundreceiver (oscilloskopgrafer mm)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Felsökning: Brum i surroundreceiver (oscilloskopgrafer m
Tog och plockade isär receivern för att se om något problem gick att upptäcka med ögat.
Den enda komponent som jag direkt såg avvek var den högra av dessa elektrolyter. Den sitter vid en regulatorn för -12V (7912). Det kanske inte framgår så tydligt av bilden men den är svullen medan alla andra kondingar i receivern har plan topp. Bara att byta ut? Passa på att byta de andra avkopplingskondingarna samtidigt?
Den enda komponent som jag direkt såg avvek var den högra av dessa elektrolyter. Den sitter vid en regulatorn för -12V (7912). Det kanske inte framgår så tydligt av bilden men den är svullen medan alla andra kondingar i receivern har plan topp. Bara att byta ut? Passa på att byta de andra avkopplingskondingarna samtidigt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prova byta den svällda kondingen först, blir det bra (eller bättre) har du troligtvis hittat felkällan. Om du vill kosta på kan du ju byta alla men den svullna kondingen är en het kandidat 
Det var mycket riktigt en het kandidat!
27:- för en ny på Elfa. Det i kombination med en rengöring av korten gav en brusfri förstärkare!
Trevligt
27:- för en ny på Elfa. Det i kombination med en rengöring av korten gav en brusfri förstärkare!
Trevligt
Grattis, nu får polaren grina lite