Diod-skyllt samt led-displayer som räknar ner PLC styrt

Berätta om dina pågående projekt.
Husky

Diod-skyllt samt led-displayer som räknar ner PLC styrt

Inlägg av Husky »

Hejsan gott folk!
Håller på med ett projekt arbete där 3 LED-displayer räknar "ned" samt 6 dioder för 6 händelser ska lysa i samspel med ett annat projekt.

I det andra projektet händer följande saker:
Start: alla brickor i burken
1.*Kopp m.brickor till lyft

2.1*lyft ner till kopp
2.2*plocka bricka
2.3*Lyft bricka till bandet, repetera dessa tre procedurer tills brickorna är slut

3*Band börjar gå

4.1*Avläsning
4.2*Sortering

5.1*Sortering klar
5.2*Kopp till start pos

6*Tömmning av brickor (från beållaren)

DETTA ska i sin tur kunna sammankopplas med vår diodtavla.
De bitar vi ska "fokusera" oss på är:
3st sorterings fack-2bitar
-Max 7st brickor per fack -3bitar
(för vårt plc programm)

Behöver lite tips på PLC programmering för att få dioderna att lysa en i taget vid varje händelse, 6 dioder komemr vi ha några blå och några RGB.
skulle vara snällt med lite tips också om hur vi ska/kan fixxa passande elscheman för detta.

vi programmerar med GX IEC Developer, och kör med ett mitsubishi PLC som ska som sagt kunna sammarbeta med det andra projektets plc-programm så som sagt det kommer handla om två PLC som samarbetar det andra skickar signaler till oss och vår "Diodtavla" ska från deras signaler "reagera" och lysa.

tacksam för all hjälp //Husky
BobV

Re: Diod-skyllt samt led-displayer som räknar ner PLC styrt

Inlägg av BobV »

Hur är kommunikationen uppsatt mellan PLCerna?

Är den nya PLCn bara till för visning på dessa tavlor och dioder eller finns styrning där också?

Och vad menar du med det här egentligen?
DETTA ska i sin tur kunna sammankopplas med vår diodtavla.
De bitar vi ska "fokusera" oss på är:
3st sorterings fack-2bitar
-Max 7st brickor per fack -3bitar
(för vårt plc programm)

Eller förresten.
Tänk efter och skriv allt en gång till. Kanske förstår man lite bättre vad exakt som ska göras.
Husky

Inlägg av Husky »

ska försöka förklara bättre (känner mig kass på förklaring)
Nåja.. Det är tänkt att vi ska ta emot "information" från det andra PLC:t (Proj2), från de 6 process-stegen.

Proj.2 kommer skicka ett tal i bit form som vårt PLC (Proj.1) ska ta emot, När vårt PLC får ett tal i bitform ska vårat plc kunna genom ett programm avgöra vilken diod som ska lysa.
dioden ska lysa under tiden som just det "bit-talet" pågår/är till.

Led-displayerna ska räkna med hjälp av sensorer från Proj.2, så när Proj.2 skickar ett tal som står för exempelvis sensor 1 för fack 1 är till (blåser bricka till facket)
så räknar led-displayen upp 1 för varje gång sensor 1 för fack 1 är till, samma gäller för sensor 2 & 3 med respektive fack.

Glömde berätta att det andra projektet använder sig av tryckluft för förflyttning av brickor från bandet till behållaren som kommer ha 3 fack.

Det som du citerade gäller antaler bitar vi ska använda oss av i vårat program dvs vi ska använda oss av 2 bitar för de3 sorteringa facken i behållaren för brickorna,
vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men brickorna hade vi tänkt att de skulle vara i 3 olika material (plast,aluminium och rostfritt<-tror jag det sista var)
ska kolla lite mera och återkomma om det.

hoppas jag kunnde ge en lite bättre förklaring, nåja ska försöka få tag på min ena kamrat som jag gör projektet med och ge er bättre information då min dyslexi begränsar mig lite med det skrivtliga...

hörs snart //Husky kram!
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Är detta en skoluppgift?
Husky

Inlägg av Husky »

nån?