Resistansmätning

ssfja

Resistansmätning

Inlägg av ssfja »

Är det någon som har ett tips om en resistansmätningsutrustning (eller ohm-meter om man så vill) med mätström upp till 12 A?
//Janne
eqlazer

Re: Resistansmätning

Inlägg av eqlazer »

Ska alltså mätutrustningen kunna ge ut 12A under resistansmätningen? Varför?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kontinuetsmätning?

krav på jordkabelsmätning vid maskinbyggen

kommer inte ihåg namnet på den jag annvände men dom var inte billiga

är det för firma, som måste ha utskrift från mätningen?
eller privat

om det är det sistnämnda så hadde jag byggt en själv
det är inte värre en än konstantströmsgenerator och en voltmätare
visserligen lite större modell, men helt klart innom möjlighternas gräns
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Aha, alltid lär man sig nått nytt

Farnell har en upp till 10A, http://se.farnell.com/megger/dlro10x/di ... dp/1091328
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vi har en på jobbet som klarar upp till 40 A. Fast den är specialbygge och manuell (vridtrafo, amperemeter och voltmeter).

Behöver vi mer så brukar vi använda ett 24 V DC-aggregat som kan ge 250 A. Fast då måste vi mäta impedansen med AC först och sen bara testa strömtåligheten med högre ström.
ssfja

Inlägg av ssfja »

Naturligtvis går det att koppla upp ett nätaggregat, voltmeter och ampermeter men det blir mycket enklare med en 'apparat'. Tanken är också att att jag via min PC skall starta mätningen och läsa av resultaten vilket blir enklare med en utrustning.

Bakgrund:
Det handlar om en speciell typ av kontaktresistansmätning, jag utför på jobbet, som skall utföras med en viss strömtäthet samt över en viss area. Omräknat betyder det att jag behöver 12 A. Och visst, jag kan hålla med om att det låter som en löjligt hög ström men jag antar att tanken är att testen blir mer utslagsgivande på detta sätt...
För att ytterligare förtydliga så utför man mätningen vid ett visst pålagt tryck, sen ökar man trycket stegvis och mäter resistansen vid varje tryck. (PC'n styr även 'apparaten' som lägger på trycket mot provet som skall testas så när mätningen är klar så får man direkt upp en graf, Ohm vs Tryck, på skärmen.)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men ska du ha konstant ström så kan ju nån form av konstantströmsgenerator och en voltmeter fungera. Det spelar väl ingen roll om du gör beräkningen av resistansen (U/I) i datorn eller i mätinstrumentet?

Det är ju betydligt enklare att hitta multimetrar som man kan koppla till datorn.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Varför inte helt enkelt ta ett vanligt labbaggregat som kan styras från en PC och kan mata ut 12A i CC-mode. Sen läser du via PC-styrningen av spänningen och då har du ju resistansen.
Det torde vara betydligt enklare att hitta ett sånt labbaggregat än en resistansmätare med denna spec....
Användarvisningsbild
NH90-fan

Inlägg av NH90-fan »

Du behöver nog nån form av skyddsledartestare låter det som. T.ex den här: http://www.instrumentcenter.se/sv/elsae ... -a-ac..php Det verkar finnas en variant som ger 25A också men jag tror att 10A är standard för många företag som testar skyddsledare på nätanslutna prylar. Lycka till!
Nerre

Inlägg av Nerre »

10 A är kravet i rätt många elsäkerhetsstandarder.

För såna prylar som jag provar (medicintekniska) är kravet 1,5 gånger märkströmmen men minst 25 A.

Men om vi provar för Kanada är kravet 2 gånger installationssäkringen men minst 40 A. Intressant är också att Kanada specar max spänningsfall, normal specar man annars max resistans. Kanada kräver alltså max 4 V spänningsfall. Andra standarder brukar kräva max 0,1 ohm till jordskruv (eller 0,2 ohm till stickproppens jord).

Vår "nya" provare klarar 64 A (den är märkt max 63 men det går att köra 64, troligen blir det för varm om man kör länge).

Anledningen till att man provar med så hög ström är ju att man vill vara säker på att säkringen hinner lösa innan jorden brinner av (för brinner jorden av slutar den ju uppfylla sin skyddsfunktion). Ofta är kravet att man ska mäta i 60 sekunder.
Skriv svar