Det finns olika typer, konstruktioner och med olika utsignaler. En vanlig konstruktion är att man har ett stålband på vilket det är etsat ett mönster som sedan läses med en optisk sensor. Mönstret är gjort på ett sådant sätt att utsignalen blir kvadratur precis som på en "vanlig" roterande inkremental-enkoder. Äldre typer av skalor kan ha en glasstav med mönstret på istället för ett stålband men principen är den samma.
Sen finns det de skalor (ofta de lite "billigare" typerna) som i princip är ett stort digitalt skjutmått, utan skacklarna. De skalorna lämnar inte, vad jag vet, någon kvadratur signal utan spottar ur sig aktuell position enligt ett specifikt protokoll, och det finns ett par stycken.
Allright, jag funderade också en del tidigare om man fick ut vanlig kvadratur signal (enligt föregående) i dem, så är alltså fallet följaktligen, alltid bättre att ha det bekräftat än att spekulera...
Edit: Hade också för mig vissa har sinusvåg ut, då förekommer bägge med andra ord, nu tror jag bitarna föll på plats (borde inte skriva alls den tiden på dygnet... )
Senast redigerad av Mizzarrogh 30 januari 2011, 11:35:19, redigerad totalt 1 gång.
Har för mig att heidenhain och vissa av renishaws läshuvud ger en sinusvåg som utgång.
Finns alltid elektronik att tillgå som konverterar till kvadratur.
Renishaw har en intressant mätskala i form av rgs-20, som består av ett stålband täckt med ett tunt lager av koppar och guld i vilken man rullar in ett mönster. Går att få i lösa längder och klistras på maskinen så att mätskalan följer med maskinen vid temperaturförändringar.
Kostar ca 4 kr / mm i korta längder. "±3 µm/m linearity"
Misstänker att man skulle kunna montera dessa på en cylinder för att få en högupplöst enkoder-ring (begränsad till ett varv då man får en skarv).
> så är alltså fallet följaktligen, alltid bättre att ha det bekräftat än att spekulera...
Som sagt, det finns olika typer och olika utsignaler, kolla alltid innan att det verkligen är det du tror/vill att det ska vara!
För enkodrar med analog (cos/sin) kvadraturutgång har jag använt interpolator-kretsar från IC-haus med gott resultat för att göra om till digital kvadratur med upp till 64 ggr så hög upplösning.
Javisst! Heidenhain har med flera. Ofta när man vill ha mycket hög upplösning så använder man cos/sin enkodrar. En riktig kvalitet-enkoder kan interpoleras upp till 1024 steg per cykel. Med kanske 2048 cykler per varv så blir upplösningen över 2 miljoner steg/varv.