hur bygger jag en "strömregulator"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Monaden

hur bygger jag en "strömregulator"

Inlägg av Monaden »

Hej! Detta är mitt första besök här.
Jag har fem gitarrpedaler som drivs av varsin väggvårta på 9,6 volt och 200mA.
Nu har jag byggt en låda med en transformator på 9V och 1000mA och sedan hade jag tänkt dela upp den till fem uttag.
Nu var det bara det att jag blev rekommenderad att sätta dit "regulatorer" för att försäkra att varje pedal verkligen får 200mA.

Hur skall jag göra och vad behöver jag?

Tacksam för hjälp!

Thomas
Senast redigerad av Monaden 27 januari 2011, 20:30:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: hur bygger jag en "spänningsregulator"

Inlägg av 4kTRB »

Om säg 4 pedaler drar 220mA/st så blir det ingen tillräcklig ström över till den 5:e.
Ock om du sänker strömmen till 200mA på de 4 som vill ha 220mA så kommer de få
för lite spänning över sig och endast den 5:e får rätt försörjning.

Du kanske får anlita en trollkarl?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

För det första så är mA ström, inte spänning, alltså är det en ström-regulator du är ute efter.

Jag skulle dock tro att det är helt meningslöst att på något sätt reglera detta. Har de klarat sig med var sin 200mA trafo tidigare, vilken troligen va dimensionerad med viss säkerhetsmarginal, ska det nog inte va några problem.

Och som 4kTRB beskrev blir det inge vidare om du på något sätt stryper strömmen till pedalerna.
Monaden

Re: hur bygger jag en "strömregulator"

Inlägg av Monaden »

Ledsen om jag ställer dumma frågor, men rekommendationen kommer från en van "byggare" och han använde 1st 7809 för vare utgång
och 1uF tantalelektrolytkondensatorer precis före och efter regulatorerna.
Han har dock 12 volt in och 1,4A, men med dessa driver han fler enheter än jag tänkt mig.
Han hävdar att de digitala pedalerna kan uppvisa konstigt beteende om jag bara delar upp mina 1000mA på fem.

Är min nivå för låg, så är jag beredd att styra vidare till annat forum.

Tack för hjälpen

Thomas
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Sid 16 i Nationals datablad över regulatorn LM317 visar en koppling
där du kan justera flera LM317 synkront med en potentiometer.
Ingen strömbegränsning men samma utspänning på alla.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det ända jag kan tänka mig skulle kunna orsaka problem skulle vara störningar.

Om du hinkar dit ett par kondensatorer och kanske någon ferrit på matningen för att eliminera störningar borde det inte vara några problem.
Gärna både en Elektrolyt och en keramisk, för att ta bort både hög- och lågfrekventa störningar.

Troligen har han kondensatorer vid in och ut på 7809'an just för att man _SKA_ ha det på en sådan, för optimal funktion.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Monaden skrev:Är min nivå för låg, så är jag beredd att styra vidare till annat forum.
Nää...Här är alla nivåer välkomna.

Dock är tyvärr spänningen på din väggvårta låg.

Om man skall köra med regulator måste man kolla upp "drop out" värdet.

Det anger hur mycket regulatorn MINST klarar att justera bort.

Skall du använda LM7809 eller LM317 och få ut 9V är det lämpligt med 12V väggvårta.

Jag skulle satsa på en med lite över 1000 mA eftersom du eventuellt ligger och drar där med dina fem pedaler.

Men en regulator per pedal känns lite överflödigt kanske.

Fortsätt fråga om du inte fattar.

Och välkommen förresten :tumupp:
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Med en 7809 måste eventuellt kylfläns användas.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Dina pedaler vill ha 9 V och de drar max 200 mA.

Att reglera strömmen är helt meningslöst, för enda sättet att reglerna den är att sänka spänningen till vårtan (ohms lag) och då slutar den fungera.

Och spänningen är ju redan rätt, så jag ser ingen vits med att reglera den.

Att din bekant har regultatorer beror ju på att han har 12 V in och sen reglerar ner det till 9 V, men det blir ju bara en massa värmeförluster av en sån reglering.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ge TS en chans... Vad han menar är naturligtvis att han vill reglera spänningen. Hans polare har kopplat en 7809 till VARJE utgång, naturligtvis för att försäkra sig om att inte pedalerna skall få för hög spänning. Pedalerna kommer själva att reglera strömmen som behövs vid rätt spänning.

Det du vill göra är att montera en 7809 till vardera utgång som driver dina pedaler, men du måste mata dessa med minst 10V för att 7809 skall reglera på rätt sätt. Om du tar ut 200mA på varje 7809 kan du bli lite varm men det är ingen större fara. Om du däremot matar dom med högre spänning än 10V kommer dom bli väldigt varma utan kylning. Du måste se till att din transformator kan lämna tillräckligt med ström för det antal pedaler du kopplar till den, om du har 4 pedaler som tar 200mA styck blir det totalt 800mA (4x200mA), har du 5 pedaler blir det 1000mA osv.

Om du mätt upp din nya transformator så du VET att den lämnar 9VDC (ej växleström, den måste vara likriktad kolla märkningen) är det bara att koppla in dina pedaler direkt (parallellt), du behöver inte begränsa strömmen det gör pedalerna själva och det kommer fungera utan att du reglerar spänningen... Lycka till! 8)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nu har jag byggt en låda med en transformator på 9V och 1000mA
Som Peter skriver - du måste först ta reda på hur många volt du verkligen får ut från din 9 volts låda. Och hur mycket spänningen sjunker om du belastar den med 1 A. Du har byggt transformatorlådan själv - vilka komponenter innehåller den?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Sen så behöver du nog fundera lite till.
Hur VET du att inte dina pedaler "stör" varandra om dom delar på matningsspänningen...
Svaret på den frågan är det vet du inte det beror helt och hållet på hur dom är konstruerade bra eller dåligt.
Dimensionera upp det hela och testa ta ett 9V DC på minst 2000mA aggregat (mer är "bättre"), funkar det så är allt bra och du behöver inte göra ett skit mera.
Monaden

Inlägg av Monaden »

Tack för alla svar!
Jag har gjort det väldigt enkelt för mig. Jag hade en väggvårta liggande som ger 9V DC och levererar 1000mA.
Denna har jag satt in i en låda och min tanke från början var bara att dela upp den på 5 uttag i lådan för att slippa ha en väggvårta till varje pedal.

Pedalerna som är av samma fabrikat har varsin väggvårta som kan leverera 200mA.

vänliga hälsningar
Thomas

Ps. Har sysslat en del med circuit bending, men det är inte detsamma som att förstå vad man gör;)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

OM de gamla väggvårtorna är på 200mA så kan du lugnt koppla in alla på en som kan leverera 1000mA antagligen så drar dom inte mer än 500mA tillsammans eller kanske inte ens det mera troligt runt 250mA tillsammans skulle jag gissa.
Men lyssna noga efter överhörning mellan dina effektpedaler, risken för missljud finns, du skall definitivt dra en separat kabel till varje pedal och ha så kort som möjligt vid nätaggregatet.
Du skriver att du stoppar in den i en låda, tänk på att du måste kunna få bort värmen från den också, dom är INTE dimensionerade att sitta inbyggda i lådor...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Monaden skrev:Tack för alla svar!
Jag har gjort det väldigt enkelt för mig. Jag hade en väggvårta liggande som ger 9V DC och levererar 1000mA.
Denna har jag satt in i en låda och min tanke från början var bara att dela upp den på 5 uttag i lådan för att slippa ha en väggvårta till varje pedal.

Pedalerna som är av samma fabrikat har varsin väggvårta som kan leverera 200mA.

vänliga hälsningar
Thomas

Ps. Har sysslat en del med circuit bending, men det är inte detsamma som att förstå vad man gör;)
I första posten skrev du att du hade en transformator med 9V 1000mA. Eftersom en transformator lämnar ut AC, dvs. växelspänning är det en hel annan sak än en väggvårta som lämnar 9V DC, dvs likspänning.

Eftersom en regulator som 7809 tappar bort ca 3V när den reglerar spänningen skulle du inte få så mycket kvar när du kopplat in en sådan regulator efter dina 9V.

Som andra redan skrivit drar säkert inte pedalerna 200mA utan förmodligen mycket mindre. Om de skulle störa varandra kan man prova koppla LC filter på utgångarna, vilket förmodligen löser problemet.
Skriv svar