Ljusdiods-matris till musik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
fireas

Ljusdiods-matris till musik

Inlägg av fireas »

Vill bygga en matris av ljusdioder som slår i takt med musiken, men jag pratar om många.

Jag hade velat ha det på mig runt armarna eller en stor del av en T-shirt (När jag t.ex spelar på klubb).

Dock så behöver jag lite tips på vad jag ska använda och vilken lösning blir bäst?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Ljusdiods-matris till musik

Inlägg av psynoise »

För minimera elektronikens storlek hade jag först kollat upp möjligheten att lösa det med en mikrokontroller eller eventuellt en liten CPLD. Man skulle då kunna koppla varje lysdiodsstapel till en buss och då endast tända en stapel i taget i snabb takt för att inte ögat ska hinna med.

En analog variant kan man göra genom att varje lysdiod har en komperator inställd på en viss spänningsnivå. Lysdiodstaplarna skulle man sedan kunna skilja från varandra genom bandpassfilter.
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Tror jag kör på mikrokontrollern, varje buss till en stapel med ljusdioder och transistor.

Dock så undrar jag hur jag ska få in signalen, ska jag ta in den via en 3,5mm plugg eller tycker ni jag bör köra mik?

Hur märker jag av i 3,5mm pluggen när det e bas, mid eller high?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

En liten mikrofon röstar jag för, dels för att du kan röra dig smidigare och dels för att förhindra att kopplingen ger störningar till PA-systemet.

Hur man särskiljer frekvensband digitalt vet jag inte, men en lösning är att använda delningsfilter externt och koppla in på varsin ADC-kanal.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

http://www.coolstuff.se/T-Qualizer_V2?g ... zQodS0ySIw

Det är en sådan där som eftersökt?
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Nej :)

Vill ha en matris som lyser bara i blåvit färg där den följer basen (därav vad ni tycker för lösning på frekvensbanden).

:) tack för hjälpen!
JohanF

Inlägg av JohanF »

En idé då:

Köp en näve vita LED-lister från dealextreme, montera dom i ringar längs med ärmarna på en tröja/skjorta.
Lågpassa signalen vid 200Hz och låt amplituden på det som är kvar styra hur många av ringarna som tänds.

Har du kanske 10 ringar som drar 20mA @ 12V var så behöver du minimum en 12V 0,2A strömkälla (gärna det dubbla)
Du kan använda en mikroprocessor eller logik-kretsar för att styra ringarna och transistorer för att driva dom.
Signalen kan du plocka från hörlursutgång på mixern eller om du sätter en mik vid kontrollern (om du har batteridrift och vill vara kabelfri ex)
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Det var en bra ide , kanske mer lämpad för armar då det ser lite konstigt ut på kroppen. Lite finare med en plan yta på bröstet.

Men du gav mig en jättebra ide, ska bygga en "mur" runt dj prylarna så behöver jag ingen extra beylsning heller, oom det eviga blinkandet stör återstår o se:)

Att jag inte tänkte på det :x Grym ide!

Bör det fungera med 3,5mm plugg --> lågpass filter --> led lister ?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ska det bara blinka hade jag nog hoppat över lågpassfiltret. Jag antar att ni vill att det ska blinka något i takt med musiken och använder man hela audiofrekvensområdet kommer lysdioderna följa takten bättre tror jag. Detta för att baskicken i början ligger över 200 Hz och under 200 Hz drunknar taktslagen i basslingen som oftast är konstant för klubbmusik.
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Ok psy.. Om jag gör så här (om det inte blir för dåligt) :

Jag skippar lågpassfiltret.. Men på en viss färg kör jag lågpassfilter och mid-bandbredd på en annan. För att få lite variation.

Eller tror ni det blir för mycket going on? Då blir det bättre o köra en färg (blåvit) på allt.
JohanF

Inlägg av JohanF »

fireas skrev:Bör det fungera med 3,5mm plugg --> lågpass filter --> led lister ?
Nej, det är bara signalnivå där, orkar inte driva några LEDar.

Psynoise: Rimligt, tankevurpa av mig.

Ny ideé: prova att spela en typisk klubblåt och kolla med en spektrumanalysator i vilket frekvensband det finns mest dynamik, bandpassa runt det för att få mest blink for the buck. Ska kanske helst stämma med kicken.
ska bygga en "mur" runt dj prylarna
Rader med vertikala lister framför dig kanske och få dem att se ut som en VU-meter, häftigt i stereo kanske?
typ så här, och låta dem pumpa utåt höger vänster:
||||||||| |||||||||

Kollade lite komponenter, LM 3914,15 och 16 kanske är intressanta?
Användarvisningsbild
fireas

Inlägg av fireas »

Låter intressant Johan.. Kanske tar och gör två , en som följer kicken och en som illustrerar en VU mätare:)

Beställt grejerna till den första.. ska kolla runt den andra.
Nej, det är bara signalnivå där, orkar inte driva några LEDar.
Jag strömförsörjer med 12V adapter, menade för att den ska blinka till musiken, Hur ska jag koppla det?
JohanF

Inlägg av JohanF »

Hur ska du koppla? Kolla upp kretsarna jag föreslog tex, finns färdiga exempel i databladen.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Surfade på LED och ser den här sidan som nog kan vara intressant i sammanhanget...
"Suit of Light Prototype"
http://www.dangerousinteractive.com/tech.html
JohanF

Inlägg av JohanF »

4kTRB: Ja precis så menade jag med "ringar runt ärmarna"
Skriv svar