Frässtål för frigolit
Frässtål för frigolit
Hej,
Jag är lite sugen att testa på att skära i xps frigolit. Sådan frigolite som är lite kompaktare än vanlig vit frigolit. Den brukar användas för husgrunder. Den som jag hade tänkt skära i är 5 cm tjock. Är det någon som vet vilken typ av frässtål som skulle kunna vara lämpligt?
Mvh
Håkan
Jag är lite sugen att testa på att skära i xps frigolit. Sådan frigolite som är lite kompaktare än vanlig vit frigolit. Den brukar användas för husgrunder. Den som jag hade tänkt skära i är 5 cm tjock. Är det någon som vet vilken typ av frässtål som skulle kunna vara lämpligt?
Mvh
Håkan
- Mizzarrogh
Re: Frässtål för frigolit
En gissning är skär med vassa huggtänder, typ äldre tandläkarborr. (hittade ingen bild...) sedan rätt högt varvtal, kanske frysa det innan.
Okej, tackar.
Jag önskar det fanns ett stål som va runt 5 cm och kunde ta allt i ett svep
Kanke tandläkar borr för hästar...
Fler som har någon ide?
//Håkan
Jag önskar det fanns ett stål som va runt 5 cm och kunde ta allt i ett svep

Fler som har någon ide?
//Håkan
Vi brukar ha det för att testfräsa prylar. Kör då med vanliga fräsar för metall.
Okej,
Något tips på ett bra ställe där man kan köpa så långa frässtål (gärna billigt)?
Mvh
Håkan
Något tips på ett bra ställe där man kan köpa så långa frässtål (gärna billigt)?
Mvh
Håkan
En liten (2-3mm) borr?
EDIT: Den här fräsen är iaf 32mm lång, så att du kan klara dig med 2 svep.
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=649
EDIT: Den här fräsen är iaf 32mm lång, så att du kan klara dig med 2 svep.
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=649
- Mizzarrogh
Hmm... Det har du rätt i, bör nog vara ca 50 mm fritt om man skall kunna spänna in den riktigt tror jag, dessutom kanske man vill kunna fräsa hela vägen.
Men verkar bara finnas 32 i Swecs sortiment, men kanske skicka honom ett PM och fråga om han kan ta hem större?
Men verkar bara finnas 32 i Swecs sortiment, men kanske skicka honom ett PM och fråga om han kan ta hem större?

Ja just det, jag tänkte inte på det.
Biltema har "fräsborrar". Vet inte hur lång fräslängden är.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverkty ... sborr-HSS/
Biltema har "fräsborrar". Vet inte hur lång fräslängden är.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverkty ... sborr-HSS/
Tack, kanon. Den lär ju vara över 5 cm fräslängd!
Den ska jag testa. Bara att bege sig till biltema
Tack
Håkan
Den ska jag testa. Bara att bege sig till biltema
Tack
Håkan
- Mizzarrogh
Jo, dedär borde funka perfa tycker man, finns upp till 95 så det borde täcka upp de flesta förekommande sorter av styrolitliknande material med undantag för 120 och upåt... iaf upp till 95...
Använd stillastående fräs gjord av t.ex. en nål till injektjonsspruta med en isolerad motståndstråd
innuti fastlödd i spetsen. Kör reglerbar lågspänning genom tråden för att få lämplig värme.
För att bli riktigt bra behövs också en automatisk temperaturavkänning / reglering.
innuti fastlödd i spetsen. Kör reglerbar lågspänning genom tråden för att få lämplig värme.
För att bli riktigt bra behövs också en automatisk temperaturavkänning / reglering.
- Mizzarrogh
Jo, det är ju det vanliga, blir rätt liten praktisk differens , tror det är lätt att kompensera, men enormt mycket snyggare yta än skärande metoder (undantaget press stansning med plåtmallar och liknande vilket är vad som gäller i industrin om det gäller tex läder och liknande materiel som är svåra att fräsa med vettigt resultat). Dessutom kan du ju enkelt forma profiler och annat av lämplig tråd, tex kanthal/tantal legeringar som passar för ändamålet (tex från en kasserad brödrost (eller gitarrsträng), skär som smör och blir kanonfina ytor).
Min erfarenhet säger att det funkar utmärkt att fräsa lite hårdare
frigolitsorter.
Vi har en blå variant som man får riktigt bra resultat med.
Brukar ta det frässtål som sitter i, ofta 8mm rundad.
Går att mata på bra, akta bara så det inte lossnar.
Mattejp funkar bäst enligt mig.
frigolitsorter.
Vi har en blå variant som man får riktigt bra resultat med.
Brukar ta det frässtål som sitter i, ofta 8mm rundad.
Går att mata på bra, akta bara så det inte lossnar.
Mattejp funkar bäst enligt mig.